Här är det smarta släpet som förvandla befintliga lastbilar till eldrivna. Med hjälp av ett släp med batterier och eldrift kan dieselmotorn gå på tomgång. Den nya tekniken har tagits fram av tyska ZF.
Elektrifieringen av lastbilar går betydligt långsammare än på personbilsssidan. Men nu kan en ny uppfinning från tyska ZF måhända snabba på processen. Tyskarna har uppfunnit en elektrisk trailer som kopplas på lastbilen. Släpet har ett batteri och en axel med elmotorer som kan ta över en stor del av drivningen hos en diesellastbil.
Helt elektrisk kommer lastbilen inte att bli om inte dragbilen byggs om, för det krävs att dieselmotorn ska vara igång för att en mängd funktioner ska vara i drift i lastbilen, bland annat servo och bromsfunktioner. Så snarare handlar det om en laddhybrid.
Men enligt ZF kan den mer eller mindre gå på tomgång och bränsleförbrukningen och CO2-utsläpp blir endast 16 procent av den normala. I kombination Att dieselmotorn finns kvar gör också att räckvidden inte är något orosmoment.
Släpet ska kunna kopplas till vilken dragbil som helst som klarar den extra vikten från batterierna. Vikten är förstås en liten nackdel och äter upp en del av nyttolasten. Men en fördel ska vara bättre acceleration och mer kraft i uppförsbackar. Hur vägegenskaper påverkas av att släpet driver överlåter vi till rutinerade lastbilschaufförer att bedöma.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter