Batterijätten skriver historia med sitt saltbatteri. Det är först i världen att klara den nya standarden. Och batteriet klarar extrema saker.
Batterijätten CATL kommer med spännande nyheter. Deras saltbatteri, ett naxtra-natriumjonbatteri, blev det första i världen att klara den nya nationella standarden för säkerhet i elfordon i Kina. Och batteriet imponerar. Det kan laddas makalösa 10 000 gånger och laddas fullt på cirka 12 minuter. Samtidigt fungerar saltbatteriet utmärkt även i mycket låga temperaturer – perfekt för områden i norra Sverige.
Den nya standarden är framtagen för att minska risken för brand i elbilar genom strikta krav på saker som värmespridning, bottenpåverkan och snabbladdning. I tester visade Naxtra-batteriet hög säkerhet, både på cellnivå och i hela batteripacket, och klarade alla tester utan problem. Ett bra initiativ – saltbatteriet hade gjort sig bra i Franks Xpeng som började brinna i tisdags förra veckan.

Batteriet minskar behovet av litium och bidrar till en säkrare och mer miljövänlig batterilösning. CATL meddelade redan i april att massproduktionen av saltbatteriet startar i december 2025, rapporterar Car News China. Det behåller 90 % av kapaciteten vid -40 °C, har en energitäthet på 175 Wh/kg och klarar snabbladdning upp till 5C – vilket betyder att batteriet kan laddas fullt på 12 minuter. ger upp till 500 km räckvidd.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.