Nytt världsrekord för tåg. Maglev-tåg i Kina kom upp i otrolig hastighet på bara 2 sekunder.
Kina kablar ut bilder på hur forskare vid landets nationella försvarsteknologiska universitet slagit hastighetsrekord för tåg. Ett leviterande Maglev-tåg accelererar så snabbt att den får elbilar att förblekna. På bara två sekunder lyckades ett Maglev-tåg komma upp i 700 km/h på bara två sekunder på en 400 meter lång magnetisk räls. Hastigheten är nytt rekord för maglev-tåg.
Tåget lyckades dessutom bromsa ner den höga hastigheten innan spåret tog slut. Filmer från testet släpptes av den statliga tv-kanalen CCTV på juldagen. Maglev-tåget svävar ovanför rälsen tack vare att tåget har supraledande spolar som skapar elektromagnetisk levitation som får det att sväva på spåret.
Tekniken med magnetiska levitationståg (maglev) öppnar för exceptionellt snabba förbindelser på marken som kan konkurrera med flyget. Hittills har de fått litet genomslag. De finns idag på bara på 7 platser i Kina, Korea och Japan. Det mest kända är Maglev-tåget i Shanghai som slagit hastighetsrekord för tåg med 501 km/h. En nackdel med tekniken är att den är tämligen energikrävande trots att det inte blir någon friktion mot spåret.
Så fungerar Maglev-tekniken
Maglev-tåg skiljer sig från traditionella tåg genom att de helt saknar hjul, axlar och strömavtagare. Istället används kraftfulla elektromagneter för att styra, bära och driva tåget.
- Levitation (Svävning): Genom att använda magnetisk repulsion (likpoliga magneter som stöter bort varandra) eller magnetisk attraktion, lyfts tåget upp några centimeter från spåret. Detta eliminerar helt rullmotståndet.
- Framdrivning: Tåget drivs framåt av ett linjärt motorsystem. Magnetfält i spåret skiftar snabbt polaritet, vilket skapar en magnetisk våg som drar tåget framåt och trycker det bakifrån.
- Guidning: Elektromagneter på sidorna av tåget och spåret ser till att tåget håller sig centrerat. Om tåget börjar driva åt sidan justeras magnetstyrkan automatiskt för att föra det tillbaka till mitten.
- Bromsning: Inbromsning sker främst genom att vända på magnetfältens riktning i spåret, vilket skapar ett magnetiskt motstånd som saktar ner tåget utan fysisk kontakt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.















