Nytt lagförslag: Skrota högerregeln

Tunga politiker vill skrota högerregeln. Nytt förslag som ska revolutionera trafiken.
– Det råder inget tvivel om att denna regel inte är problemfri, säger Markus Wiechel (SD).

Tillsammans med sina två partikamrater Lars Andersson och Alexander Christiansson har han författat en omfattande motion till Sveriges riksdag. Nu ska den upp till debatt. Om motionen går igenom kommer den svenska trafiken att förändras radikalt.
– Eftersom huvudled inte omfattas av regeln är det lätt hänt att vissa trafikanter tänker bort högerregeln när de tror sig befinna sig på en huvudled, säger Markus Wiechel.

Sverigedemokraternas idé är att bygga bort högerregeln från den svenska trafiken. 
– Regeringen bör verka för att sätta upp fler vägmärken för väjnings- eller stopplikt vid korsningar i syfte att på sikt få bort behovet av högerregeln, säger Markus Wiechel.

Tre riksdagsmän kommer med lagförslag som kan revolutionera den svenska trafiken.

Han och partikamraterna får stöd från polisen. Svenskarna har vansinnigt svårt för högerregeln.
– Vi brukar säga att högerregeln är om du vill dö med vetskapen att du hade rätt, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.

Han tror ändå inte att vi kan avskaffa högerregeln. Det finns platser där den måste gälla. Parkeringsplatser är ett sådant exempel.
– Problemet med högerregeln är att den gäller även ute i terräng. Där går det kanske inte att sätta upp skyltar. Jag ser då hellre att man sätter ut fler skyltar med stopp och väjningsplikt och får bort det på så många platser som möjligt, säger Joakim Abrahamsson.

Bilisterna har dålig kunskap om vilka regler som gäller. Allra helst högerregeln är något som ställer till det i trafiken
– Man vet inte om det är en huvudled eller om det är högerregeln som gäller. Allra värst blir det om den ena vägen är större och ser ut som en huvudled, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Så vill SD-politikerna revolutionera trafiken

Ta bort behovet av högerregeln

Riksdagsmännen vill skylta bort behovet av högerregeln i Sverige. Missförstånden och undantagen är för många.
– Det råder inget tvivel om att denna regel inte är problemfri, med tanke på att det också finns
undantag som gör att vissa trafikanter inte tänker sig för när de framför sitt fordon.
Eftersom huvudled inte omfattas av regeln är det lätt hänt att vissa trafikanter tänker
bort högerregeln när de tror sig befinna sig på en huvudled. Regeringen bör verka för att
sätta upp fler vägmärken för väjnings- eller stopplikt vid korsningar i syfte att på sikt få
bort behovet av högerregeln, skriver SD-riksdagsmännen i motionen.

Tidmätning vid rödljus

I många länder finns en sekundmätare vid rödljus. De räknar ner så att både körande och gående trafikanter vet hur lång tid de har på sig. 
– Sekunderna ska visa hur länge man ska vänta innan man kan korsa vägen, och för bilister visar de hur lång tid det tar tills det är grönt eller tills det blir rött, säger Markus Wiechel. 

Körkort indraget

Pricksystem för körkortet

Många europeiska länder har ett pricksystem. Om man kommer upp i en viss mängd dras körkortet in för en begränsad tid.
– Nuvarande trafiksäkerhetsbestämmelser kan förbättras genom att likt andra europeiska länder införa ett pricksystem för att enklare kunna nå nollvisionen om döda och allvarligt skadade i trafiken, säger Markus Wiechel.
– Vid grövre överträdelser får föraren fler prickar, och mindre grova överträdelser leder till färre prickar. När föraren nått ett visst antal prickar leder det till körkortsåterkallelse, säger Markus Wiechel.

Trafikpolisen rättar det här förslaget. I Sverige har vi redan något som liknar det man använder i bland annat Tyskland.
– Vi har redan ett sådant system. Om man har begått flera trafikförseelser och fått en varning kan flera göra att du förlorar körkortet, säger Joakim Abrahamsson.

Transportstyrelsens körkortsenhet får alla trafikbrott inrapporterade. Därefter för man register och håller koll om någon förekommer mer frekvent.
– Om du begår flera mindre förseelser så är det varningsgrundande. Andra brott ger direkt varning och sedan finns det de som är direkt återkallande, säger Joakim Abrahamsson.

Polisen kan omhänderta körkort på ort och ställe efter den här principen.
– Om vi stannar en bil på motorvägen som kört i 139 kilometer i timmen blir man inte av med körkortet. Men om personen redan har en varning ser vi det och omhändertar det på platsen, säger Joakim Abrahamsson.

Lätt mc med B-körkort

Nyligen gick Sveriges motorcyklister ut med ett krav på att man ska få köra lätt MC med B-körkort. Nu går även Sverigedemokraterna ut med samma idé.
– Jag förstår tanken att det är bättre för miljön. Som sagt skulle det innebär mindre utsläpp. Det här har diskuterats länge, inte minst med det fjärde körkortsdirektivet. Sedan finns det en rad saker som inte är lika positiva, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Om fler körde lätt motorcykel skulle det bli mindre utsläpp. Samtidigt innebär det att trängsel och köer minskar.
– Jag är kritisk till att man kan sätta sig direkt på en motorcykel. Det är ett helt annat fordon med bara två hjul. Det krävs balans och erfarenhet. Däremot är jag öppen för att man gör någon form av utbildning eller kunskapsprov först, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Alkolås hos rattfylleridömda

Sverigedemokraterna föreslår att alla som dömts för rattfylleri ska få alkolås som krav för att återfå körkortet. 

Mot fusk vid teoriprovet

Även Sveriges Trafikskolors riksförbund har larmat om detta. Fusket vid teoriprovet är utbrett och fuskarna blir hela tiden mer raffinerade i sina metoder. 
– Att ha ett körkort innebär i många fall en större chans till jobb och mer frihet, men det innebär också ett ansvar för en själv och för personer i ens närhet, säger Markus Wiechel.

Krafttag mot körkortslösa förare

Svensk polis stoppar hela tiden bilister utan körkort. Det innebär ett åtal för olovlig körning. Många gånger kommer de här personerna tillbaka ut i trafiken igen. Sverigedemokraterna vill skärpa straffen så att de avskräcks från detta. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt