Helt nya bilar kan fortfarande ha 2G-system som släcks. Då slocknar även bilens viktigaste funktion – nödsamtal. Nu införs nya EU-regler som tvingar fram ett nytt SOS-system i bilar
Samtidigt som den stora nedsläckningen av mobilnätet börjat har EU nu infört ett helt nytt krav på bilarnas automatiska nödsamtal. Från 2026 måste nya bilmodeller utrustas med NG eCall. Det är ett modernare SOS-system som bygger på 4G och 5G. Det gamla systemet använder fortfarande 2G- och 3G-teknik som mobiloperatörerna håller på att stänga ned.
NG eCall ersätter dagens version av eCall som funnits i nya bilmodeller sedan 2018. Vid en olycka ringer systemet automatiskt 112 och skickar data om position och personer i bilen. Själva funktionen är densamma även i det nya systemet, men tekniken bakom det är helt annorlunda. Bilistorganisatationen ADAC uppger att det nya systemet både skickar mer information och gör att räddningstjänsten kan vara snabbare på plats.
Skillnaden är nätet. NG eCall använder 4G och 5G och inte 2G och 3G som många bilar fortfarande förlitar sig på. Det är ett problem eftersom mobilnäten som bilarna är beroende av nu släcks steg för steg. Det kan alltså vara fullt lagligt att köpa en ny bil i dag, men ändå få ett eCall-system som är på väg att bli obrukbart.
Transportstyrelsen har redan tvingats agera eftersom nedsläckningen av mobilnäten slår mot dagens eCall-system. När hundratusentals bilar i Sverige riskerar att tända en varningslampa när 2G- och 3G-näten försvinner, då kan de också få körförbud i besikningen. Därför införs nu ett undantag i besiktningen efter nyår så att bilar inte ska få körförbud för att nödsamtalet tappar kontakten med nätet.

Reglerna börjar gälla i början av januari 2026 och tills dess har myndigheten uppmanat besiktningsföretagen att avstå från att kontrollera eCall. Annars riskerar bilägare att få brister som varken går att verifiera eller reparera, eftersom felet beror på telekomoperatörernas nedsläckning – inte på bilen i sig.
Övergången till NG eCall sker i två steg. Från 1 januari 2026 måste helt nya modellgenerationer ha systemet. Från 1 januari 2027 måste alla nya bilar som registreras vara utrustade med NG eCall. Den äldre versionen får nyregistreras fram till slutet av 2026 – sedan är det stopp. Men mobilnätens nedsläckning har redan skapat stor oro och kaos, både för nybilsköpare och för alla som inte vet när deras eCall varningslampa tänds för gott.

Men det är inte övergångsreglerna som oroar mest. I flera länder, bland annat Tyskland, har operatörer redan meddelat att 2G-näten kan stängas helt omkring 2028. ADAC varnar för att det då bara skulle finnas ett enda nät kvar som fungerar för äldre bilar. Skulle även det försvinna blir nödsamtalet i dessa fordon helt omöjligt att koppla upp.
Det har väckt frågor även i Sverige. När mobilnäten släcks skapas inte bara problem för äldre eCall-system – även uppkopplade tjänster, fjärrstyrning och nödfunktioner riskerar att dö. Flera bilar som säljs i dag kan alltså utrustas med eCall som slutar fungera långt innan bilen är utsliten. Därför uppmanas köpare nu att göra en enkel sak: kontrollera teknikstandarden innan du skriver på. Det är också något Carup skrivit om tidigare. Om du är osäker så har vi samlat en lista över bilmärkena som drabbas.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















