Sveriges nya elbilspremie både sänks och höjs. Regeringen fick bakläxa av EU. Nu höjs bidraget till 64 800 kronor – men bara för riktiga låginkomsttagare.
– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, säger Sara Almqvist, chef för klimatanalysenheten vid Naturvårdsverket till Borås Tidning.
I början av nästa år skulle den nya elbilspremien ha införts i Sverige. Låginkomsttagare i glesbygd skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil. Men nu måste premien göras om efter att regeringen fått bakläxa av EU, avslöjar Borås Tidning. Dessutom har premien fått hård kritik för att få svenskar kan söka.
EU-kommissionen gav Sverige bakläxa för att förslaget inte gynnar målgruppen med låga inkomster tillräckligt mycket. Nu ska premien sänkas från 54 000 kronor till 46 800 kronor. Men för låginkomsttagare på landsbygd som tjänar mindre 50 procent av medelinkomsten ska det gå att få 64 800 kronor. Förslaget gäller även begagnade elbilar, så i praktiken kan låginkomsttagare få en gratis elbil för 64 800 kronor.
Nu är det bråttom om premien ska hinna införas under första kvartalet nästa år.
– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats. Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist, chef för klimatanalysenheten vid Naturvårdsverket till Borås Tidning.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















