Inte nog med att pengarna är slut. Nu visar det sig att Northvolts batterier är för dåliga för att levereras till kunder.
Northvolt har misslyckats att uppnå sina interna produktionsmål. Men enligt batterijätten själva var målen aldrig tänkta att uppnås. Det skulle bara vara informella mål, som inte har formell betydelse, uppger Nu.se.
– Vi har dock gjort stora framsteg under året, uppger Northvolt till Reuters.
Northvolt slåss både mot konkurshot och produktionsproblem. Sedan början av september har Northvolt konsekvent misslyckats med att leverera de önskade mängderna av leveransklara batterier. Dokument som Reuters har tagit del av visar att Northvolt sedan början av september inte har nått sina veckovisa produktionsmål. Batterierna har inte varit av tillräckligt hög kvalitet för att levereras till kunder, utan istället fått kasseras. De senaste uppgifterna om det misslyckade produktionstempot kommer från vecka 45.
Northvolt hade som mål att leverera 100 000 leveransklara batterier i veckan till slutet på 2024. Men i vecka 45 klarade de bara 20 000 batterier per vecka. Nu uppger bolaget att de överger målet. Northvolt menar att de aldrig planerade att nå målen. De menar att det var det informella mål som nu är under revision.
– Planen är för närvarande under granskning baserat på genomförandet av vår strategiska översyn, som påverkar hur vi driver vår huvudanläggning Northvolt Ett, uppger bolaget till Reuters.
För att minska kostnaderna har Northvolt minskat produktionen till att endast köras på vardagar. De har också tillfälligt stängt en av två produktionsanläggningar i Skellefteå, en nedstängning som förväntas pågå till åtminstone december. Under de senaste månaderna har företaget också tvingats säga upp en femtedel av sin arbetsstyrka globalt.
Nu ligger fokus att leverera batterier till de kunder som finns kvar. Främst rör det sig om lastbilstillverkaren Scania och lyxbilsmärken som Audi och Porsche. I somras förlorade Northvolt ett kontrakt med BMW på 2 miljarder euro på grund av sina produktionsproblem.
Källor som Reuters talat med menar att Northvolts produktionsutmaningar härstammar från maskinproblem, oerfaren personal och orealistiska ambitioner. Bolaget själva delar inte den bilden. De hävdar att de har hög prestanda på sina maskiner och att deras personal är bland de mest kompetenta i branschen.
Trots alla bakslag och den pågående krisen anser Northvolt själva att de gjort stora framsteg under året.
– Det är en svår bransch. Vi har dock gjort stora framsteg under året, så pass att vi idag konsekvent producerar högpresterande battericeller till våra kunder, vecka efter vecka, uppger Northvolt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter