Nyköpt bil fick körförbud efter 3 veckor

Hans nya bil var en rosthög och fick körförbud efter tre veckor. Nu har tvisten avgjorts i Allmänna reklamationsnämnden.
– Vi sålde bilen som ett reparationsobjekt och det accepterade kunden, svarar bilfirman.

En man i mellersta Sverige köpte i mars förra året en Toyota Yaris hybridbil av en lokal bilhandlare. Bilen var från 2012 och hade rullat nästan 23 000 mil. Det dröjde inte länge innan han började misstänka att något inte stod rätt till med den nya bilen. Vid besiktning fick den körförbud. 

– Den sjunde april upptäckte han att bilen var rostig under. Företaget hänvisade honom att göra en besiktning som konstaterade att tvärbalken fram var rostskadad och att det var risk för haveri, att bromsrören på båda sidor var rostskadade och att en vindrutespolare var ur funktion. Bilen fick körförbud, står det i anmälan. 

Bilhandlaren var först medgörlig. De lovade att man skulle laga de allvarliga felen som visat sig under besiktningen.
– Företaget uppgav att det skulle avhjälpa bilen men han begär att få häva köpet och att han får ersättning för kostnader han haft.

Bilhandlaren vägrade ta tillbaka bilen. Då vände sig kunden till Allmänna reklamationsnämnden för att få rätt. Handlaren motsatte sig detta och hävdar att man har gjort rätt mot honom.
– Kunden fick även information om att bilen kort efter behövde genomgå kontrollbesiktning. Företaget erbjöd honom att åtgärda eventuella brister efter besiktningen men han accepterade inte erbjudandet. 

Bilhandlaren tycker att kundens krav är överdrivet och orättvist. Man påstår sig ha gjort allt för att möta hans krav och släta ut affären så att det blir bra för båda parter.
– Företaget erbjöd köparen 3 000 kronor som kompensation, mot att företaget inte skulle vara inblandat, vilket kunden inte fullföljer. Företaget anser inte att han har rätt att häva köpet men erbjuder fortsatt reparation i enlighet med tidigare goodwill-erbjudande.

Allmänna reklamationsnämnden tittar närmare på ärendet. Experter från branschen och jurister diskuterar frågan. Man kommer fram till att det handlar om konsumentköplagen.
– En vara är felaktig enligt konsumentköplagen bland annat om den inte motsvarar det som anges om den i köpeavtalet eller om den inte har de egenskaper och andra särdrag som är normalt för varor av samma slag och som konsumenten med fog kan förutsätta 

ARN utreder noggrant ärendet. Fallet har många vinklar och vrår som måste beaktas innan de tar beslut.
– Nämnden har gått igenom samtliga inskickade handlingar och konstaterar att bilen den  sjunde april 2025, alltså knappt tre veckor efter leverans, underkändes vid en besiktning på grund av bland annat omfattande rostskador. Även med beaktande av bilens ålder, körsträcka och pris anser nämnden att skadorna medför att bilen är i sämre skick än vad kunden kunnat förutsätta.

Till slut kommer man fram till att ge bilköparen rätt. Han rekommenderas att få lämna tillbaka bilen och få en del kostnader betalda för de besvär han har haft på vägen.
– Nämnden rekommenderar bilhandlaren att låta kunden häva köpet och därför betala 77 000 kr till honom, mot att han på företagets bekostnad återlämnar bilen, beslutar ARN.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt