Volkswagens nya Tesla-utmanare ID.7 får en WLTP-räckvidd på upp till 700 km. Den strömlinjeformade sedanen ska säljas i hela världen. ID.7 får extremt stora innerutrymmen. Flera av missarna i Volkswagens förarmiljö har fixats till.
Redan i somras fick vi se Volkswagen ID.7 i form av konceptbilen ID.Aero. Nu har Volkswagen gjort bilen färdig för produktion och maskerat den för att dra ut på spänningen. ID.7 visas just nu upp på elektronikmässan CES i Las Vegas.
Volkswagens femte elbil efter ID.3, ID.4, ID.5 och ID.Buzz blir en sedan i samma storlek som Passat, även om bakluckan är av halvkombityp. Modellen är tänkt att utmana Tesla Model 3, Polestar 2 och Hyundai Ioniq 6. Och ytterligare ett steg i Volkswagens försök att skaffa sig världsherravälde över elbilsmarknaden.
– Med nya ID.7 01 utökar vi vårt elmodellsortiment till de övre segmenten. Sedanen kommer att erbjuda högklassig teknik och kvalitet. ID.7 är en av tio nya elektriska modeller som vi planerar att lansera till 2026. Vårt mål? Att leverera lämpliga produkter till våra kunder i varje enskilt segment, säger Thomas Schäfer, vd för Volkswagen Personbilar.
VW ID.7 är byggd på MEB+, en förbättrad version av plattformen MEB som används i de andra elbilarna. Räckvidden blir hela 70 mil enligt WLTP-normen. Vilken storlek batteriet är har VW inte avslöjat, men mycket av räckvidden uppnås genom att bilen är mycket strömlinjeformad.
Volkswagens andra elbilar har fått kritik för en del missar i förarmiljön, bland annat knappar som inte syns på natten, trögt infotainmentsystem och svåra touchknappar på ratten. Mycket av det är fixat i ID.7. Bilen har belysta touchknappar och en ny snyggare och större skärm på 15-tum. Infotainmentsystemet har gjorts om så att luftkonditioneringsreglage sitter integrerade systemets första nivå.
Dessutom har bilen fått nya smarta luftventiler på samma sätt som Tesla. En ny finess är att bilen kan detektera när föraren närmar sig baserat på nyckeln och börja kyla ner interiören under varma sommardagar eller värma upp interiören under kalla dagar innan föraren sätter sig i bilen.
Till stora delar ser nya Volkswagen ID.7 exakt ut som konceptbilen ID.Aero som vi redan fått se. Belysning, backspeglar och stötfångare är omgjorda på produktionsbilen, dessutom är hjulen något mindre. Enligt Volkswagen följer den samma formspråk som övriga elbilar i koncernen. Taket sluttar bakåt och bidrar därmed till den mycket goda luftmotståndskoefficienten och räckvidden på 70 mil.
ID.7 blir större och rymligare än dagens Passat, vilket bör ge den klassledande innerutrymmen. Hjulbasen är 2 969 mm, vilket är nästan en decimeter längre än Tesla Model 3. En helt omaskerad ID.4 kommer vi att få se under andra kvartalet 2023. Bilen ska tillverkas i Volkswagens fabrik i tyska Emden där Passat och ID.4 redan byggs idag. Det är ingen alltför vågad gissning att det inom ett år även kommer en kombiversion kallad ID.8.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter