Här är de första testerna av nytillverkade Volvo P1800.
Bara takpelarna, handbromsen, vindrutetorkarna och gångjärnen på motorhuven är gemensam med originalbilen – men själen finns kvar.
– Hela upplevelsen engagerar som ingenting modernt på den här sidan av en Caterham, Ariel eller Lotus Elise, skriver Autocar.
Cyan Racing har väckt uppmärksamhet över hela världen med sin restomod-variant av Volvo P1800. Nu får vi se bilen in action för första gången och läsa de första testerna. En av de som testat den moderna varianten av P1800 med 420 hk är Youtubern Mr JWW, som uppenbarligen imponeras av Cyans skapelse i klippet härintill.
Den som vill ha en modern Volvo P1800 får vara beredd på att betala mer än för en ny Ferrari. Priset på P1800 Cyan är omkring fem miljoner kronor.
Även om bilen behållit både design och känsla från en ursprunglig P1800 är det knappt en enda skruv som är gemensam. Karossen är återskapad i kolfiber med höghållfast stål i golvet. Motorn är visserligen fyrcylindrig precis som på 60-talets P1800, men här handlar det om Volvos tvåliters VEA-motor med turbo som ger 420 hk. Men genom att ta bort alla plastkåpor påminner den en del om ursprungsmotorn. Maxvarvtalet är hela 7700 varv per minut.
Bilen väger bara 990 kg och har riktigt härliga vägenskaper enligt testarna.
– Minsta lilla direktiv från mig som förare räcker för att ge en välavvägd reaktion runt motorbanan i Ljungbyhed. Från min plats bakom ratten imponeras jag av hur effektiv den är och hur tydligt den bestämmer sin plats på banan, skriver Teknikens Världs testpilot Linus Pröjtz.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter