Raketforskare har uppfunnit en ny typ av väg som kan ladda elbilar i farten.
En vanlig elbil kan laddas full på fem timmar medan du kör.
En grupp forskare vid universitetet i Cornell kan ha en lösning på all räckviddsångest. De har utvecklat en ny teknologi för att ladda elbilar medan de körs. Eller ny och ny, induktiv laddning har funnits länge och finns redan i många bilar för att ladda telefonen. Men de har hittat en ny lösning för att skapa magnetfält som görs att bilar med upp till 18 centimeters markfrigång kan laddas.
Tekniken som används har skapats av Nasa raketlabb och bygger på högfrekventa elektriska fält i stället för de mer traditionella magnetiska. Elströmmen överförs via plattor som bäddas in i vägen och som kan placeras flera tiotals meter från varandra. En mindre elbil som Nissan Leaf ska kunna bli fulladdad på fem timmar, trots att den körs samtidigt. En Tesla som har större batteri tar något längre tid.
Tekniken skulle dock kräva stora ombyggnader av våra vägar, och forskarna har tittat på en lösning där plattorna byggs in vid rödljus, stoppskyltar och särskilda laddningsfiler på motorväg. Tekniken ligger enligt forskarna cirka 10 år bort, och kräver även att elbilarna anpassas med specialutrustning.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter