Bilföretaget Hyundai har tagit fram ett nytt superfartyg som drivs med kärnkraft. Designen frigör massor av utrymme så att skeppet kan lasta mer. Som mest ska 15 000 containrar få plats.
I dag är stora lastfartyg en av de största miljöbovarna och släpper ut enorma mängder koldioxidutsläpp. Därför har flera aktörer inom fartygsbranschen de senaste åren letat efter lösningar på problemet. Men nu har sydkoreanska Hyundai fått godkänt på en ny typ av fartyg vars design kan minska utsläppen enormt mycket.
Hyundais industrikoncern är en av de största skeppsbyggarna i världen och tecknade förra året ett avtal med företaget TerraPower som har tagit fram en teknik för mindre modulära reaktorer. Samarbetet har gått snabbt framåt och nu har Hyundai fått lov att påbörja bygget av sitt nya superfartyg som drivs av ett mindre kärnkraftverk.

Den sydkoreanska lösningen för drivning av kärnkraft bygger på reaktorer med smält klorid. Det smälta saltet lagras i speciella tankar, vilket gör att reaktorns driftintensitet kan anpassas efter önskad effekt. Det smälta kloridet används också som kylmedel och på grund av dess inblandning i bränslet kan klyvningsreaktionen ske vid högre temperaturer och lägre tryck, vilket kräver tunnare skyddsväggar.
Hyundai har dessutom samarbetat med det globala energiteknikföretaget Baker Hughes för att implementera ett superkritiskt koldioxidbaserat framdrivningssystem. Normalt värmer ett kärnkraftverk upp en ångkrets genom temperaturerna för dess reaktioner, och den ångan driver en turbin, men när Hyundai använder sig av CO2 i den kretsen blir den mer termodynamiskt effektiv.
Företaget kommer även att bygga en demonstrationsanläggning där kärntekniken kommer att prövas och förfinas, skriver Interesting Engineering. Fartyget kommer också att utrustas med extra mycket säkerhet så att strålningsexponeringen minimeras.
På grund av att fartyget inte behöver ge plats åt oljebrännande motorer och avgasrör frigörs massor av utrymme. Det första fartyget som Hyundai planerar att ta fram med tekniken kommer därför att ha plats för 15 000 containrar i standardstorlek. Reaktorn till det fartyget byggs redan just nu i USA.
Med godkännandet av bygget för det nya fartyget kommer det med stor sannolikhet att vara färdigbyggt inom de närmaste tre åren. Hyundai planerar att efter 2030 kunna officiellt säga att man är redo att bygga och leverera kärnkraftsdrivna fartyg till större kunder.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.