Solbilen Lightyear 0 slår världsrekord i lågt luftmotstånd. Bilen har en luftmotståndskoefficient på bara 0,175. Det är betydligt lägre än Tesla Model 3 som ligger på 0,23.
Lightyear börjar inom några månader tillverkningen av sin solcellsbil Lightyear 0. Nu berättar företaget att den nya bilen slår rekord i lågt luftmotstånd. Bilen har en luftmotståndskoefficient på endast 0,175, lägre än någon annan produktionsbil.
För att sätta siffran i relation kan vi jämföra med en Jeep Wrangler som luftmotståndskoefficient på 0,454 eller Tesla Model 3 som har 0,23. Lucid Air har 0,21 och Mercedes EQS når 0,20. Endast konceptbilen Mercedes EQXX är halare med 0,170.
Lightyear delägs sedan en tid av Koenigsegg som även hjälper till med utvecklingsarbetet. Inte ens Koenigseggs nya hyperbil Jesko har lägre dragkoefficient. Jesko når ner till 0.278. Hade den extremt snabba Jesko haft lägre värde hade bilen knappast kunnat hålla lyftkrafterna i schack.
– Vi är extremt stolta över denna otroliga prestation.Vi var tvungna att utgå från ett tomt pappersark när vi började utveckla vår teknik och – med mycket engagemang och hårt arbete – fortsätter vi att tänja på gränserna med varje milstolpe som denna, säger, säger Arjo van der Ham, Lightyears tekniska chef.
Lightyear 0 har en total räckvidd på 625 km och ska kunna ladda upp till 70 km ren solel per dag i optimalt väder. Bilen kostar drygt 2,5 miljoner kronor, men om några år ska Koenigsegg och Lightyear ha utvecklat en solbil som kostar omkring 300 000 kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter