Här är uppfinningen som kan bli räddningen för elbilsägare som bor i lägenhet.
En ny robot laddar automatiskt elbilar på stora parkeringsplatser. Nu visas den första prototypen upp.
Laddningsroboten startas via en app eller fungerar helt automatiskt. Den tar sig på egen hand fram till den bil som ska laddas och börjar kommunicera med den. Roboten sköter hela laddningsprocessen: öppnar locket till ladduttaget, ansluter laddkabeln och kopplar ur den igen efter slutfört uppdrag – helt utan mänskliga ingrepp. Bakom uppfinningen ligger Volkswagen Group Components.
Roboten drar på ett släp med en mobil energilagringsenhet som kopplas samman med bilen som behöver laddas. Sedan laddas elbilsbatteriet med elektricitet från den mobila energilagringsenheten som stannar kvar vid bilen under hela laddningsprocessen. Under tiden ser roboten till att även andra bilar blir laddade på motsvarande sätt. När laddningen av en bil är klar hämtar roboten upp energilagringsenheten och kör tillbaka den till den centrala laddstationen.
Lösningen gör det möjligt för operatörer av parkeringsplatser att snabbt och enkelt elektrifiera varje parkeringsplats med den mobila laddningsroboten. Detta minskar alla byggnadsarbeten som behövs, samtidigt som den potentiella kostnaden minskas. Robotens kompakta mått gör att den passar perfekt på trånga parkeringsplatser som saknar laddinfrastruktur, till exempel i underjordiska parkeringsanläggningar.
– Att skapa en effektiv och tillgänglig laddningsinfrastruktur är och förblir en nyckelfaktor för framgången med elektrisk mobilitet. Vi utvecklar lösningar som kan undvika dyra åtgärder. Den mobila laddningsroboten och vår mobila snabbladdningsstation är bara två av dessa lösningar, säger Thomas Schmall, VD för Volkswagen Group Components.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter