Populära stora elektriska SUV:ar slukar mer primärenergi än små bensin- och dieselbilar när alla delar från bilens livscykel vägts in. Men när det gäller låga koldioxidutsläpp vinner elbilen. Bäst alla kategorier är Dacia Spring och Tesla Model 3. Det visar nya siffror från Green Ncap.
Storleken har stor betydelse – i alla fall när det kommer till hur miljövänliga våra bilar är. Ny studier visar att populära elektriska SUV:ar slukar mer primärenergi än en mindre bensinbil när allt vägts in. Med primärenergi menas energiresurser från primära energikällor som finns tillgängliga för människan att omvandla till energi.
Green Ncap har gått igenom 34 olika nya bilmodeller som har olika drivlinor: elbilar, hybrider, laddhybrider och bensin och diesel, dessutom en etanolbil. Kalkylerna är gjorda utifrån den genomsnittliga energimixen för EU och Storbritannien. Då bör man ha i åtanke att vi i Sverige har betydligt renare el.
En slutsats i undersökningen som kanske förvånar vissa är att de allra populäraste elbilarna slukar mer primärenergi än små bensin- och dieselbilar. Green Ncap har undersökt SUV:en Audi Q4 e-tron, som tillverkas med samma teknik och i samma fabrik som de storsäljande el-SUV:arna Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq.
De populära elbilarna gör åt 204 Megawatt-timmar primärenergi under sin livstid. En liten bensinbil som Skoda Fabia klarar sig på 180 Megawatt-timmar under sin livstid. Jämför vi bilar i likadana storlekar vinner dock elbilen.
När det kommer till koldioxidutsläpp är dock elbilen överlägsen sett över bilens livslängd, vilket är välkänt sedan tidigare. Green Ncap har utgått på en körsträcka på 24 000 mil och en livslängd på 16 år i sina kalkyler. Livscykelanalys från de 34 testade bilarna visar att batteridrivna elfordon minskar växthusgaserna med 40-50 % mindre utsläpp jämfört med konventionella bensinbilar, beroende på vilken modell som väljs.
De allra bästa bilarna för miljön, både när det kommer till åtgång av primärenergi och koldioxidutsläpp är mindre och effektiva elbilar. Allra bäst, enligt Green Ncap, är den minimala elbilen Dacia Spring, som inte säljs i Sverige.
Men en bilmodell som verkligen sticker ut är Tesla Model 3. Den är relativt stor, samtidigt som den är resurssnål när det gäller primärenergi och näst snålast av alla gällande koldioxidutsläpp. För när det kommer till kritan är det inte många som klarar sig med en Dacia Spring, medan Model 3 är en fungerande vardagsbil för de flesta.
Green Ncap analyserade också en mindre etanolbil, en Ford Puma, och fann att den faktiskt kan komma ner till samma nivå av koldioxidutsläpp under livscykeln som en större elektrisk SUV.
En slutsats är att våra allt större och tyngre elbilar har stor inverkan både på växthusgasutsläpp och primärenergibehov. Ju tyngre fordonet är, desto mer skada gör det på miljön och den extra energi som krävs för att köra bilen. En stor del av elbilens fördelar riskerar att gå förlorade på grund av att vi väljer allt större och tyngre elbilar.
– För att motverka detta uppmanar Green NCAP tillverkarna att minska massan på sina produkter och uppmanar konsumenterna att fatta köpbeslut som inte bara tar hänsyn till drivlinan i deras nya bilar, utan också tar hänsyn till deras vikt, säger Aleksandar Damyanov, Green NCAP:s tekniska chef.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter