Finansminister Mikael Damberg presenterade det nya reseavdraget som en lättnad för bilister. Nu avslöjar M Sverige att det i själva verket är en skattehöjning.
– Att öka beskattningen på arbetsresor med bil i en tid när priserna vid pump är rekordhöga är ohållbart, säger Caroline Drabe, vd för M Sverige.
För långpendlare kan skattehöjningen vara så stor som 1750 kronor per månad, enligt regeringens egen tabell.
I förra veckan presenterade finansminister Mikael Damberg ett nytt reformerat reseavdrag i samband med att han lade fram tillfälligt sänkta bränsleskatter på bensin och diesel. Enligt Mikael Damberg skulle reseavdraget mildra smällen för hårt pressade bilister. Det nya reseavdraget ska träda i kraft vid nyår.
– Att människor ska kunna bo och verka i hela landet är viktigt för regeringen. För att ge en större skattelättnad till personer med långa pendlingsavstånd kommer regeringen därför att lägga ett förslag i höstens budgetproposition om höjda nivåer i det nya reseavdraget, säger finansminister Mikael Damberg.
Nu avslöjar bilistorganisationen M Sverige att förslaget som läggs fram som en skattelättnad i själva verket leder till höjd skatt för alla som gör avdrag för bilresor. Personer som gör avdrag för bilresor kommer, enligt M Sverige, att få betala in högre skatt på mellan 800 kronor och 4 300 kronor per år, beroende på avstånd. Enligt beräkningar Carup gjort kommer den som pendlar 10 mil om enkel väg om dagen förlora ännu mer, så som förslaget är nu.
De nya reglerna innebär då en skattehöjning på över 650 kronor per månad. För den som ligger över brytpunkten för statlig skatt är skattehöjningen omkring 1750 kronor per månad. En person i Stockholms län som pendlar långt kan förlora över 2000 kronor i månaden. Alla som bilpendlar får höjd skatt, enligt regeringens egen tabell. Regeringen har sagt att de ska återkomma och ändra lagförslaget så att avdraget blir 8 kronor per mil, men även den höjda nivån får alla bilpendlare högre skatt än i dag.
– Det är fräckt att presentera en ökad beskattning av nödvändiga bilresor som en åtgärd mot de kostnadshöjningar på bränsle som slår hårt mot både hushåll och näringsliv. Den lagrådsremiss som nu beslutats av regeringen innebär att den genomsnittliga skattelättnaden per person blir lägre i samtliga kommungrupper. Det som faktiskt har presenterats är ett försämrat reseavdrag där de som är beroende av bilen hamnar i kläm, säger Caroline Drabe.
Dagens reseavdrag görs om till en skattereduktion på 5 kronor per mil. Redan dagens avdrag motsvarar sex kronor per mil. Dessutom föreslås en övre avståndsgräns på 8 mil enkel väg, och en gräns på 3 mil för att få avdraget i större städer. På torsdagens presskonferens öppnade regeringen för att justera upp nivåerna på skattereduktionen, men lagförslaget som nu finns innehåller inget sådant.
Den som åker kollektivt är vinnare på förslaget. Varken färdmedel eller kostnaderna för resorna föreslås ha någon betydelse. Den som åker långt med tåg och buss kan få en skattesänkning på 1000 kronor per månad, vilket betyder att den som pendlar långt med SL-kort faktiskt kan få extra betalt för sina resor. Kollektivtrafiken har de senaste 20 åren ökat mer än bensin och diesel i pris. Fler personer ska få rätt till skattereduktionen, till exempel en undersköterska som åker tåg till Södersjukhuset i Stockholm från Nynäshamn och inte har något reseavdrag alls i dag.
– Det nuvarande reseavdraget är krångligt och omodernt. Det nya förslaget innebär förenklingar och att fler kommer kunna ta del av skattereduktionen, särskilt de som inte bor i storstadskommuner, säger finansminister Mikael Damberg.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter