10 000-tals A-traktorer riskerar att behöva skrotas i Sverige. När EU:s nya B1-bil som ska gå 45 km/h gör sin entré blir de gamla tonårsåken värdelösa.
– De kommer att fasas ut och bli i det närmaste värdelösa, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
EU-parlamentet har precis klubbat det fjärde körkortsdirektivet. Nu är det bara en instans kvar innan det blir ett direktiv för alla medlemsländer i unionen. Ett av förslagen är att A-traktorn ska förvandlas till en B1, eller en så kallad Bettanbil. Det innebär en strypt personbil som bara får gå i 45 kilometer i timmen.
– Det är inte riktigt fastställt ännu hur de ska se ut. Det kommer i form av föreskrifter för varje land. Men det är bara Sverige och Finland som har en tradition med Epor eller A-traktorer.
Så fort direktivet är klubbat så kommer man att börja arbeta med föreskrifterna. Hittills är den enda regleringen vikten. Men många undrar hur det blir med bagage och passagerarsätet. I dagens Epor och A-traktorer måste de byggas bort. Det finns idag 60 000 A-traktorer i Sverige.
– Det enda som är reglerat i EU-parlamentet är att det får väga högst 2,5 ton. Sedan diskuterar man om det är viktigt att bygga bort baksäte och bagageutrymme. Men där har man inte landat ännu. Det är två frågor, ur miljöhänsyn är det bättre om man färdas fler. Men utifrån ett säkerhetsperspektiv är det bättre om det är färre barn i bilen om det sker en olycka.

Frågan bollas mellan de lärda. Det är inte helt klart hur framtidens Bettan-bilar ser ut. Men en del tyder på att det blir strypta personbilar med bagage och baksäte. Det kommer att betyda att de ombyggda A-traktorerna med igenbyggt baksäte och strypning till 30 km/h inte längre är lagliga att köra. Många A-traktorer är dessutom kraftigt ombyggda och omöjliga att återställa till en B1-godkänd personbil. De riskerar att bli oanvändbara. Jeanette Jedbäck Hindenburg ser slutet på Eporna och A-traktorernas epok. Snart kommer de att försvinna för alltid.
– Eporna och A-traktorer kommer att fasas ut. Om jag hade ägt en skulle jag börja tänka på att sälja den. De kommer att bli i det närmaste värdelösa när de nya B1-bilarna kommer och det är svårt att återställa dem till personbilar igen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Om direktivet går igenom kommer de nya Bettanbilarna att börja rulla på våra vägar omkring 2029. Det kommer också att bli krav på ett nytt körkort. Ett så kallat B1-kort. En sak som kommer att diskuteras är hastighetsbegränsningen och hur man kontrollerar den.
– Det står att den bara ska gå i 45 kilometer i timmen. Däremot står det inget om att den inte ska kunna gå att köra fortare. Där måste vi ha föreskrifter som är tydliga. Vi har haft en del bekymmer med A-traktorer som varit manipulerade.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.