Nya Polestar 5 får superteknik – mer vridstyv än en Lamborghini

Nu avslöjar Polestar mer om sin nya aluminiumplattform som kommer på nya Polestar 5.
Bilen får en gjuten och limmad aluminiumplattform som är mer vridstyv än chassit hos superbilar som Lamborghini och Ferrari. 
– Denna arkitektur ger enastående dynamiska och säkerhetsegenskaper, säger Pete Allen, chef för Polestar UK R&D.

Stora delar av bilen görs av gjuten aluminium som sedan limmas ihop.

Polestars kommande modell får en bottenplatta och karossstomme i aluminium med gjutna delar som limmats till en en enhet. Den nya tekniken med aluminiumgjutning ska ge både styvare och lättare bilar. Den första bilen som får den nya tekniken blir Polestar 5 som lanseras om ett par år. Siktet är inställt på att konkurrera med Porsche och Teslas dyraste modeller.

Tekniken utvecklas just nu av 280 ingenjörer på Polestars brittiska FoU-team baserat i Coventry, England. Den gjutna aluminiumen blir både lätt och vridstyv och ska även ha miljöfördelar, enligt Polestar. 

Den nya karossen och bottenplattan väntas få lägre vikt än mindre bilar, vilket ska ge ökad effektivitet och räckvidd utan att tumma på krocksäkerheten. Enligt Polestar finns inga nackdelar, det går även snabbare att få den nya bilmodellen i produktion jämfört med en traditionell bottenplatta med många delar. 

– Vårt FoU-team i Storbritannien är en av Polestars största tillgångar”, säger Thomas Ingenlath, Polestars VD.
– Deras mix av ingenjörskonst och teknisk expertis gör det möjligt för oss att utveckla avancerad, lätt sportbilsteknik med ett kreativt tänkesätt och en anda som omfattar innovativ ingenjörskonst. Detta kommer att särskilja Polestar under de kommande åren.

Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Polestar 5 blir märkets första egenutvecklade plattform. Enligt Polestar kommer bilen att vara överlägsen en superbil i vridstyvhet. 
– Vi visste att vi ville att den här bilen skulle vara lätt, vi visste att vi ville ha hög kvalitet och vi visste att vi ville ha den snabbt. Denna arkitektur ger enastående dynamiska och säkerhetsegenskaper, med låginvesteringsteknologi som kan tillämpas på höga produktionsvolymer., säger Pete Allen, chef för Polestar UK R&D.