Nya Peugeotbilar stoppade i Sverige efter stor prishöjning

Carup kan avslöja att leveranserna av nya Peugeot och flera bilmärken har stoppats av handlare i Sverige. Orsaken är bråk runt en prishöjning som hotar att ge dyrare bilar och högre leasingpriser.

–  Det finns inget leveransstopp med anledning av höjda kundpriser och de privatpersoner som beställt en bil kommer inte att få betala mer för bilen vid leverans. Det som däremot har hänt är att Stellantis har hävt prisskyddet på sina bilar, vilket har skapat turbulens i vår distributionskedja och gjort det svårare för våra återförsäljare att leverera bilar till kunderna, säger Ola Martinsson, marknadschef på generalagenten K.W. Bruun. 

Bilköpare rapporterar nu om att deras leveranser av nya Peugeotbilar ställts in med kort varsel. Carup kan avslöja att orsaken är en oväntad prishöjning av bilarna från bilkoncernen Stellantis som har gjort att bilarna plötsligt får en kraftig prishöjning. Enligt vad Carup erfar gäller höjningen även Opel, Citroën och DS.

Flera återförsäljare bekräftar för Carup att de tvingats stoppa leveranserna då de idag inte vet hur prishöjningen av bilarna ska betalas. Det pågår just nu krismöten mellan handlarna, generalagenten KW. Bruun och Stellantis. Även jurister från branschorganisationen MRF är inkopplade. 
– Det är troligen inte lagligt att bryta avtal på det här sättet i Sverige. Det har varit krisläge i en vecka nu. Jag vill tydligt kunna berätta för våra bilköpare att det inte är vi som ligger bakom höjningen, uppger en handlare för Carup.

Generalagenten K.W. Bruun bekräftar att Stellantis tagit bort ett prisskydd på bilarna vilket gjort bilarna dyrare. Tvärtemot vad bilköparna och återförsäljarna uppger så hävdar K.W. Bruun dock att det inte finns något leveransstopp.

– Det finns inget leveransstopp med anledning av höjda kundpriser och de privatpersoner som beställt en bil kommer inte att få betala mer för bilen vid leverans. Det som däremot har hänt är att Stellantis har hävt prisskyddet på sina bilar, vilket har skapat turbulens i vår distributionskedja och gjort det svårare för våra återförsäljare att leverera bilar till kunderna, säger Ola Martinsson hos K.W. Bruun. 

Både bilhandlarna och K.W. Bruun hoppas hitta en lösning som innebär att bilköparna inte ska behöva betala extra för sina beställda bilar. Men vem som ska betala för att bilarna blivit dyrare tycks vara en svårlöst fråga. Under fredagen pågick fortfarande krismöten.

– Vi som importör har arbetat fram en handlingsplan och vi räknar med att kunna återgå till normala leveranser inom kort, utan någon prishöjning för privatkunden på tidigare beställda bilar, säger Ola Martinsson.