Nya Passat har 100 mils räckvidd – klimatsmart som en elbil

En döende biltyp – eller en övergångslösning som är lika klimatsmart som elbilen? Efter att ha kollat in splitternya Volkswagen Passat under lupp börjar jag tro att de senaste laddhybriderna är lika klimatsmarta som en elbil. Vad sägs om 10 mil på el och 100 mil på el + bensin? De sparade utsläppen vid tillverkningen kan räcka till all bensin som behövs under bilens livstid. 

Jag befinner mig på flygplatsen i tyska Braunschweig för en förhandstitt på en av Sveriges mest sålda bilmodeller genom tiderna. I samma hangar hade den numera sparkade Volkswagen-bossen Herbert Diess ett famöst möte med Elon Musk på tu man hand för exakt tre år sedan. Flygplatsen är bas för Volkswagens flotta med privatjet, bland annat exklusiva Falcon X7. Tanken med Musks besök var att han skulle hylla den då nya elbilen ID.3, men han var svårflörtad. Idag ler VW-folket överslätande åt både mötet och Diess. 

Denna dag har Falcon X7 fått flytta ut på plattan utanför, en av märkets allra sista nya bilmodeller med förbränningsmotorer har istället intagit hangaren. Volkswagen Passat firar 50-årsjubileum och har sålts i över 30 miljoner exemplar i världen och 390 000 exemplar i Sverige. Vid entrén visas ett av de allra första exemplaren från 1973 upp, en vit Passat som såldes ny i Stockholm och köptes tillbaka till Tyskland av Volkswagen. Inne i hangaren står ett antal Passater av helt nya generation nio av supersäljaren upp. Det skiljer 50 år och bilarna tycks komma från olika planeter.

För bara några år sedan utmanade Volkswagen Passat Volvo V60 och V90 i den svenska säljtoppen, inte minst som laddhybrid. Idag har modellen fallit tillbaka helt och är på plats 26 i den svenska försäljningsstatistiken. Men är de förtalade och nedsablade laddhybriderna så dåliga och otidsenliga egentligen? Den nya generationen kommer hela 10 mil på enbart el och 100 mil på el och bensin. Enligt tyska transportministeriet är 99 procent av alla bilresor kortare än 10 mil, och skillnaden i Sverige är nog inte så stor. 

Det slår mig att de nya laddhybriderna med lång räckvidd är en perfekt kompromiss som ställer en del sanningar på ända. Kan de rent av vara lika klimatsmart än en elbil? Låt oss räkna lite. Varje kilowattimme i ett elbilsbatteri släpper ut motsvarande 100 kg koldioxid vid tillverkningen, enligt McKinseys senaste siffror. Det innebär att ett batteri med en bruttokapacitet på 80 kWh åstadkommit ett utsläpp på åtta ton CO2 innan bilen rullat en meter. Nya Passat har ett batteri på 19,6 kWh, redan där har sex ton koldioxid sparats in på elbilen av nya Volkswagen Passat laddhybrid. Den har förvisso en förbränningsmotor som också genererar koldioxid vid tillverkningen, men en betydligt mindre elmotor än hos en elbil. VW har inga siffror, men låt oss för enkelhetens skull anta att det går åt ett ton koldioxid för att tillverka en 1,5 TSI-motor på 150 hästkrafter. 

Då återstår 5000 kg koldioxid att förbruka bensin för. En 1,5 TSI som inte får hjälp alls av batteriet eller elmotorn släpper ut ungefär 140 gram koldioxid per km. Det innebär att Passaten kan köras 3600 mil på bara bensin under sin livstid och ändå vara mer klimatsmart än elbilen. I alla fall för den med rätt körmönster. Jag känner mig inte alls övertygad längre om att laddhybrider med lång räckvidd är direkt sämre än elbilar. Om vi släpar runt på ett överdimensionerat batteri eller en förbränningsmotor i reserv för långresorna går ungefär på ett ut. 

Jag försöker pressa Volkswagens vanligen så frispråkige talesman Martin Hube till att bekräfta min tes att nya Passat kan vara mer klimatsmart än en ID.7. Men han slingrar sig som en orm, mellan raderna förstår jag att han inte skulle kunna svara även om officiella siffror fanns. Men till slut visar han mig körjournalen från sin egen laddhybrid. Han har inte tankat på 600 mil, bilens snittförbrukning av bensin är 0,0 liter. 

Själva bilen i sig verkar riktigt trevlig. Karossen har blivit betydligt mer modern, men också mer utslätad och lite könlös. Axelavståndet har vuxit med fem centimeter, Passat har länge varit känd för stort benutrymme i baksätet. Hos den nya modellen är det gigantiskt och även basketspelare har gott om plats. På bredden blir det fortfarande lite trångt om tre fullvuxna sitter bak. Förarmiljön har blivit toppmodern och de fadäserna från Golf och ID-bilarna med touchknappar i ratten och en obelyst touchlist har rättats till. Gränssnitten i skärmen har blivit bättre. 

Enligt Volkswagens specialister på plats i Braunschweig har bilen tagit rejäla kliv framåt på flera andra sätt. Nya Passat ska vara betydligt tystare och bekvämare tack vare ett nytt fjädringssystem som heter DCC Pro som justerar aktivt justerar dämpningen beroende på underlaget. Bilen bygger på Volkswagens beprövade MQB-arkitektur, men i en ny och utvecklad form som heter MQB Evo. Enligt Volkswagen sparar det kostnader som kommer köparna till del. Bygglådan används till allt från Polo till den stora amerikanska SUV:en Atlas. 

Till skillnad från stora konkurrenter på den svenska bilmarknaden kommer Volkswagen i Sverige att fortsätta sälja Passat med renodlad bensin- och dieseldrift. Laddhybriden är dessvärre inte fyrhjulsdriven i den nya generationen, och vissa kunder efterfrågar fortfarande fyrhjulsdrift som finns i de dyrare versionerna med enbart förbränningsmotor. Sedanen är däremot förpassad till de sälla jaktmarkerna, köparna kan välja mellan kombi – och kombi. 

Medan Volkswagen-koncernens exklusiva privatjet Falcon 7X varvas upp utanför hangaren funderar jag på vem som ska köpa Passat. Kan den klättra upp från plats 26 i försäljningsstatistiken? Ja säkerligen, men vågar någon progressiv människa välja bort elbilen, för en laddhybrid? Vad ska grannarna säga? Passat kommer nog fortsatt att föra en tynande tillvaro i Sverige, även om det finns en publik som ännu inte vill köpa en renodlad elbil.  
Transparens: Volkswagen har bekostat resekostnader, kost och logi under presseventet i Braunschwig

Korta fakta om nya Passat

De svenska priserna är inte satta ännu, men i  i Tyskland börjar nya Passat på 39 995 euro, motsvarande 474 000 kronor.

Passat kommer i form av två helt nya laddhybrider (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk (150 kW) och 272 hk (200 kW). Båda laddhybriderna kommer att erbjudas på den svenska marknaden. I kombination med ett nytt batteri med ett energiinnehåll på 19,7 kWh (netto) möjliggör de en räckvidd helt på el på cirka 100 km. 

Laddhybriden har en kombination av en elektrisk motor och en ny turboladdad bensinmotor (1,5 TSI evo2) en total räckvidd på cirka 1 000 km. 

Passat kommer också som mildhybrid eTSI med 150 hk/110 kW Två turboladdade bensinmotorer (2,0 TSI) med 204 hk (150 kW) och 265 hk (195 kW)

samt tre turboladdade dieselmotorer (2,0 TDI) med 122 hk (90 kW), 150 hk (110 kW) och 193 hk (142 kW) kompletterar motoralternativen på den globala marknaden.

Det går inte längre att få Passat med manuell låda. Dubbelkopplingsväxellåda (DSG) är alltid standard. Motoralternativen med en effekt på 265 hk respektive 193 hk

är som standard utrustade med fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION. Övriga versioner är framhjulsdrivna.

Volkswagen Passat har nu ett 50 mm längre axelavstånd (2 841 mm. En total längd på 4 917 mm motsvarar ytterligare 144 mm jämfört med föregångaren. Bredden har ökat med 20 mm till 1 852 mm. Med 1 506 mm är höjden (med antenn) densamma som hos föregångaren. 

Nya Passat Sportscombi har en bagageutrymmesvolym på upp till 1 920 liter. Cd-värdet är 0,25.

Den nya standarddisplayen för infotainmentsystemet har en storlek på 285,6 x 160,6 mm (12,9 tum diagonalt) med 1920 x 1080 pixlar. Som tillval eller beroende på utrustning kan en display i formatet 332,07 x 185,79 mm (15 tum) med 2 240 x 1 260 pixlar konfigureras.

Passat går fortfarande att få med en icke-vegansk äkta läderklädsel, idag relativt unikt i bilvärlden. Stolarna har elektrisk inställning (upp till 14-vägs beroende på modell och utrustning) samt massage, värme och kylning. 

Laddhybriden kan numera snabbladdas med 50 kW DC-laddning. Bilen kan numera hemmastaddas med 11 kW. Den elektriska drivmotorn med beteckningen HEM80evo har en effekt på 115 hk (85 kW) och ett maximalt vridmoment på 330 Nm. 

Den nya motorn  1,5 TSI evo2 har högtrycksinsprutning med upp till 350 bars tryck, plasmabelagda cylinderfoder (lägre inre friktion) och kolvar med ingjutna kylkanaler (optimering av förbränningen).  Med ACTplus stängs två av motorns fyra cylindrar av så ofta som möjligt, beroende på driftsituationen. Den andra och tredje cylindern är konstruerade för att tas ut ur bränsleförsörjningen vid låg och medelhög belastning och varvtal. Därmed ökar verkningsgraden hos de aktiva cylindrarna, medan de passiva cylindrarna går nästan förlustfritt.