Nya Mercedes AMG GLC 63 SE Performance mister sin V8:a. Istället blir det en tvålitersfyra och en elmotor som sätter fart på SUV:en. Med 680 hästkrafter klarar bilen 0-100 km/h på 3,5 sekunder när batteriet är laddat.
Downsizing är mottot när det kommer till bilar med förbränningsmotorer. Nya Mercedes AMG GLC 63 SE Performance tappar inte mindre än fyra cylindrar, men får ändå fler hästkrafter. I alla fall så länge batteriet är laddat Här kombineras den raka 2.0-liters fyran på 476 hk (350 kW) med en elmotor på 204 hk (150 kW) som driver direkt på bakaxeln. Systemeffekten är respektingivande 680 hk och det totala vridmomentet är 1020 Nm.
Batteriet är på endast 6,1 kWh, så hur många fullgasaccelerationer den klarar återstår att se. Men om du bromsar mycket laddas det upp snabbt, lovar AMG i Affalterbach. Räckvidden på enbart el är löjliga 12 km. 0 – 100 går på 3,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 275 km/tim.
Det finns även en instegsmodell utan elmotor med 2.0 liters rak fyra på 421 hk (310 kW) med elektrisk turbo. 0–100 tar 4,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/tim. Bilarna kommer till Sverige i höst.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter