Regeringens nya lagförslag för att pausa uppräkningen av reduktionsplikten är klart. Den uteblivna höjningen vid nyår ska enligt nya lagen kompenseras av en dubbel höjning 2024. En utredning ska nu se hur hög inblandningen av bioränsle ska vara i framtiden.
För två veckor sedan presenterade finansminister Mikael Damberg regeringens förslag för att mildra konsekvensen av de rekordhöga drivmedelsförslagen. En av punkterna var att uppräkningen av reduktionsplikten skulle pausas vid nyår. Det innebär att andelen biobränsle inte behöver höjas 2023, något som ökar priserna kraftigt.
LÄS MER: HIT GÅR PENGARNA FÖR EN LITER DIESEL
Nu har regeringen på rekordtid kommit med sitt lagförslag om hur reduktionsplikten ska ändras. Uppräkningen från dagens 30,5 procent i dieseln och 7,8 procent i bensinen är pausad år 2023. I stället blir det en enligt det nya lagförslaget dubbelt så stor höjning av reduktionsplikten 2024. Enligt den nya lagen ska dieseln då reduceras med 40 procent och bensinen med 12,5 procent. I praktiken innebär det över 50 procent biobränsle i dieseln och 17 procent etanol i bensinen.
Vid nyår slipper Sveriges företag och bilister den höjning på 1,40 kronor av diesel och nästan en krona på bensin som var vid senaste årsskiftet. I stället kan det bli en dubbel höjning 2024, med närmare tre kronor respektive två kronor. Dock kan lagen hinna ändras ytterligare en gång, regeringen har tillsatt en utredning som ska utreda de framtida nivåerna i reduktionsplikten, den 15 september ska resultatet vara klart.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter