Nya Lada-lagen orsakar kaos i Ryssland

Lada-lagen orsakar taxikaos i Ryssland. Lagen förbjuder importerade taxibilar. Men bolagen har redan hittat kryphål.

Rysslands president Vladimir Putin besökte en Lada-fabrik för ett tag sedan, och en kort tid efter det började den ryska statsduman utveckla en lag som förbjuder utländska taxibilar. I mitten av maj antogs den nya Lada-lagen, som kommer att börja gälla redan i mars nästa år.

Efter att Lada-lagen antogs har flera ryska taxibolag börjat stänga ner sina verksamheter, och flera taxiförare har sagt upp sig. Men enligt den ryska tidningen Izvestia beror detta på att taxiföretagen har hittat ett kryphål i den nya lagen.

Lada-lagen förbjuder utländska taxibilar, men gäller inte för biluthyrningsföretag. Därför har många av taxibolagen börjat omvandla sig till biluthyrningsföretag, där tanken är att de ska hyra ut bilar med chaufför till kunder. De ryska taxibolagen gör om hela sin verksamhet till biluthyrningsföretag eftersom Lada-lagen inte gäller för den typen av verksamhet. På detta sätt kan ryska taxibolag hyra ut sina utländska bilar med chaufförer till kunder utan att det är olagligt.

Syftet med Lada-lagen är att öka försäljningen av inhemska bilmodeller som Lada. Nu har också ryska statsduman publicerat en lista över vilka bilar som kommer att få användas som taxibilar framöver. Det är Lada Granta, Lada Vesta och Lada Aura. På listan hittar vi också kinesiska bilar som Haval Jolion, Haval F7/F7x, BAIC U5 Plus och Kaiyi E5.

De kinesiska bilarna tillåts eftersom de kommer att byggas i Ryssland och anses vara tillräckligt ryska. Rysslands största biltidning Za Rulyom anser att bilarna på listan kommer att fungera okej som taxibilar, men de kommer inte att vara särskilt bekväma eller rymliga som de taxibilar som används idag. Bilmärket Haval tillhör den kinesiska koncernen Great Wall Motor, som idag säljer bilar av märket Ora i Sverige.

Hur länge kryphålet som de ryska taxibolagen använder sig av kommer att fungera återstår att se. Lada-lagen har kritiserats hårt av flera experter inom den ryska taxibranschen. Natalia Lozinskaya, som är vd för det ryska nationella taxirådet, tror att den lagliga taxiverksamheten kommer att minska avsevärt och att det kommer att bli dyrare att åka taxi i Ryssland.
– Branschen är oerhört förvånad över att lagförslaget har antagits, säger Natalia Lozinskaya.

Här är bilarna som är godkända som taxibilar av ryska statsduman:

Lada Granta
Lada Vesta
Lada Aura
Haval Jolion
Haval F7/F7x
BAIC U5 Plus
Kaiyi E5
LÄS MER:

Senaste nytt