Nya Golf R med 320 hk testar toppfarten på autobahn

Här är testet som visar att Volkswagen inte överdrivit prestandasiffrorna på nya Golf R med 320 hk. 
Bilen tycks klara utlovade 270 km/h i ett nattligt test på autobahn. 

Trots coronapandemin är nu Volkswagen i gång med de första journalisttesterna av nya Golf R i Tyskland. Och både ljudet och fartresurserna hyllas efter ett nattligt test på autobahn. Bilen ska klara 250 km/h i standardversion, och 270 km/h med R-performance-paket.  

Nya Golf R kommer med en riktigt vass turbofyra på hela 320 hk och ett vridmoment på 420 Nm. Enligt Volkswagen så är nya Golf R den snabbaste Golfen någonsin tack vare fyrhjulsdrift med så kallad torque vectoring som kan fördela ut kraften sömlöst till hjulen. Vanliga Golf är ju en lite understyrd historia, men Volkswagen uppger att systemet ska göra modellen rappare runt tvära kurvor.

Chassit är en riktigt sportig historia och är optimerat för bankörning. Fjädringen är rejält uppstyvad och bilen är sänkt med hela 20 mm jämfört med standardvarianten. Enligt Volkswagen har framvagnen fått en mer negativ chambervinkel för att bilen ska vara snabbare i böjarna. Tack vare att fjädringen är adaptiv och ställbar ska det ändå gå att köra Golf R till vardags utan att bilen blir alltför stötig. 

Med en effekt på 320 hk är nya Golf R den mest kraftfulla Golf-versionen någonsin. Den bensindrivna fyrcylindriga 2,0-liters turbomotorn erbjuder ett vridmoment på hela 420 Nm. Det står tillgängligt redan vid 2 100 varv/min och ligger kvar konstant på denna höga nivå upp till 5 350 varv/min. Föregångaren hade 300 hk och 400 Nm.

En 7-stegad DSG-växellåda och fyrhjulsdrift är standard. Bilen accelererar 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder. Det svenska grundpriset är 474 900 kr.