Nya Testarossa får hård kritik. Men den har ändå något som fångar intresset.
– Mycket ful. Den gamla är mycket snyggare, skrev en användare via en kommentar på Carups Facebook.
Att återuppliva en legendarisk modell är alltid riskabelt för en biltillverkare. Det finns alltid en högljudd liga som blir besviken, och ytterligare en grupp som alltid föredrar den gamla versionen. Hardcore-fans av originalbilar brukar dessutom ha en inställning att ogilla nya versioner. Men inte ofta har det funnits någon annan bil som fått ett så genomgående starkt ogillande online som nya Ferrari 849 Testarossa.
En sak som många kritiserar är att 849 Testarossa inte är den breda och platta Testarossa som många minns från 80-talet. Och det gör den förvisso inte heller. Men samtidigt – den ikoniska 80-talsversionen liknade inte särskilt mycket 250 Testa Rossa, som kom innan dess.
– Ehm… Vad är det där!? skrev en annan.
Även hos många andra motortidningar är reaktionerna hos läsarna mycket ljumma.


På original-Testarossan finns breda, horisontella ribbor längs sidorna som sträcker sig mot bakänden. Den nya bilen saknar detta. 849 har gått sin sin egen väg med en vertikal svart linje som leder in i ett luftintag. Ett modernare intryck.
– Det är galet att de slösar bort namnet med den här bilen. Lamborghini gjorde detsamma med Countachen, men åtminstone den hade lite inspiration från originalet i sin design, skriver en användare på Reddit.
Bakpartiet är varken lika brett eller kantigt som på den klassiska Testarossan. Det är däremot fortfarande dramatiskt och aggressivt, med en stor motorbula och bredd som förstärks av spoilers vid bakkanterna. Den detaljen påminner faktiskt mer om prototypen till Ferrari 512S från slutet av 60-talet än något annat.



Det är svårt att säga om kritiken handlar om att bilen verkligen är ful, eller om det beror på att många har svårt att acceptera en modern version av Testarossa-namnet. Många entusiaster är skeptiska till att namnet används på en ny modell, och frågan är om reaktionerna hade varit annorlunda om bilen hetat något annat. Kanske behöver fans bara smälta “nykomlingen” ett tag. Eller så är det som de flesta säger – att bilens design är en total flopp.





Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.