Efter alla förseningar – om en dryg månad kan nya danska superbron öppna. Nya Storströmsbron blir Danmarks tredje största bro, efter Stora Bält och Öresundsbron. Bron sträcker sig 3 840 meter över Storströmmen och blir 24 meter bred.
Äntligen börjar nya danska Storströmbron bli klar. Det var först tänkt att bron skulle öppna redan i början av 2025. Men invigningen har flyttats fram flera gånger, men nu ser det snart ut att vara dags. I februari 2026 kan de första bilarna rulla över bron. Den 6-7 juni hålls ett brolopp och festligheter. Storströmsbron förbinder Själland med Falster via Masnedø och ersätter den gamla bron från 1937. Då var den ett tekniskt underverk, men nu är den mer eller mindre fallfärdig.
Med sina 3840 meter blir den Danmarks tredje största bro efter Stora Bält och Öresundsbron. Men det är ändå ett väldigt imponerande byggnadsverk. Den blir en kombinationsbro med en bredd på 24 meter. Bron rymmer såväl fyrfilig motorväg som en dubbelspårig järnväg för höghastighetståg. Dessutom har danskarna lämnat plats för en gång- och cykelbana.

Trots att bron nu ser färdig ut från utsidan och alla 48 broelement är på plats, återstår en del svårt arbete med elinstallationer och säkerhetssystem innan de första bilarna kan rulla över. En orsak till att bron byggs är att säkra kapaciteten inför att Fehmarn Bält-förbindelsen blir klar. När tunneln mellan Danmark och Tyskland står klar, kommer trafiken mot kontinenten att öka dramatiskt. Storströmsbron är den kritiska pusselbiten som ser till att tågen och bilarna inte fastnar på vägen ner mot Europa.
– Otroligt mycket har hänt i år. För ett år sedan hissades det sista brobalkselementet på plats, och nu har vi en nästan färdig bro. Entreprenören arbetar fortfarande med att slutföra en handfull uppgifter som kommer att pågå in på det nya året. Uppgifterna måste slutföras innan vi kan öppna bron för trafik, säger projektledaren Niels Gottlieb.


Att bygga en bro i dessa farvatten är en ingenjörsmässig utmaning. Danska Vejdirektoratet använder sig av 48 enorma prefabricerade betongelement som väger 4000 ton styck. Dessa fraktades ut på pråmar och sänktes ner med millimeterprecision på havets botten. Planen är att bron ska hålla i minst 100 år. Brons höjdpunkt är den centrala pylonen som når en höjd av 102 meter över havsytan. Den segelfria höjden blir 26 meter.
Att få bron färdig har varit en lång process. Redan 2013 klubbades bron i danska folketinget. Första spadtaget togs 2018, och nu är brobyggarna på upploppet. När nya Storströmsbron är klar kommer den nästan 90 år gamla bron att rivas. Även om bilarna släpps på i februari så får tågtrafiken vänta till 2027.
– Även om det hade varit fantastiskt att ha öppnat bron här i december som en julklapp till området, är vi i slutspurten, och vi ser alla fram emot att kunna öppna den nya bron för bilar, cyklister och fotgängare. Vi vet också att det finns många i området som ser fram emot broöppningen. Som det ser ut nu räknar vi med att det sker senast i februari 2026, säger Niels Gottlieb.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















