Sverige töms på nya fina bilar. Nya chocksiffror visar att exporten av nyare bilar slår nya rekord. För vissa märken försvinner nästan var tionde nyare bil.
– Svenska bilar är populära i Europa samtidigt som handlarna får bra betalt för bilarna, vilket är drivet av den svenska kronkursen, säger Ali Avcu, begagnatspecialist hos Vroom.
Under 2023 skenade exporten av bilar från Sverige. Ny statistik från Vroom visar att exporten har ökat ytterligare under det första halvåret i år. Trots eftersläpning har exporten ökat med tre procent fram till sista juni och 47 400 bilar har lämnat landet.
Det är allt nyare bilar som försvinner ut från Sverige, dessutom ökar andelen elbilar och laddhybrider. Vrooms analyser visar att 63 procent av exporten var bilar nyare än fem år, det är en ökning med sex procentenheter.
– Utvecklingen i form av att det är allt yngre bilar som exporteras har vi sett under ett antal år. Vi har också sett en kraftig tillväxt i antalet exportbolag under det senaste året, säger Ali Avcu.
Andelen laddbara bilar har ökat 69 procent och utgör nu mer än var fjärde bil som exporteras. Bland bilarna som är fem år eller nyare är den laddbara andelen bilar hela 42 procent. De största exportörerna av bilar från Sverige är BCA och Tradingsolutions som har nästan 25 procent av marknaden. Men även aktörer kopplade till generalagenter som Volvo Bil och Din Bil är stora exportörer av nyare bilar.
Fem märken står för 57 procent av exporten med med Volvo (17,0%) och Volkswagen (13,5%) i topp. Enligt Vroom har 3,9 procent av all Volvobilar nyare än fem år exporterats. För vissa bilar är exportandelen chockerande hög. Audi har en exportandel på 9,1% och Peugeot 9,2%. Seat och Porsche 7,7% vardera medan BMW och Mercedes-Benz hamnar på 6,3%.
Naturligtvis skulle det vara en fördel för energiomställningen i Sverige om bilarna stannade kvar i landet. Många av bilarna har ju även subventionerats med miljöpremier då de ställdes i trafik, säger Ali Avcu.
Märke – Export (5 årsbilar) | Export Antal | Exportandel (viktad) | |
1 | Volvo | 8 042 | 3,9% |
2 | Volkswagen | 6 403 | 4,2% |
3 | Audi | 5 104 | 9,1% |
4 | BMW | 3 896 | 6,4% |
5 | Mercedes-Benz | 3 784 | 6,3% |
6 | Skoda | 2 872 | 5,3% |
7 | Peugeot | 2 608 | 9,2% |
8 | Toyota | 2 003 | 1,9% |
9 | Kia | 1 821 | 1,5% |
10 | Seat | 1 726 | 7,7% |
11 | Renault | 869 | 2,9% |
12 | MG | 697 | 3,8% |
13 | Porsche | 688 | 7,7% |
14 | Nissan | 646 | 2,5% |
15 | Citroen | 508 | 4,1% |
Övriga | 5 733 | 2,2% | |
Totalt | 47 400 |
Exportör (5 årsbilar) | Antal | Andel | |
1 | Bca Vehicle Remarketing AB | 5 978 | 12,6% |
2 | Tradingsolutions Sverige AB | 5 095 | 10,7% |
3 | VOLVO Bil i Göteborg AB | 2 222 | 4,7% |
4 | Jyske Finans Filial | 1 663 | 3,5% |
5 | PRIVATPERSON | 1 591 | 3,4% |
6 | Transiett AB | 1 573 | 3,3% |
7 | Kvdbil AB | 1 281 | 2,7% |
8 | Kamux AB | 1 257 | 2,7% |
9 | Autoett European Cars B.V. | 1 040 | 2,2% |
10 | Saka AB | 890 | 1,9% |
11 | Din Bil Sverige AB | 815 | 1,7% |
12 | Autohansa AB | 808 | 1,7% |
13 | Ald Automotive AB | 614 | 1,3% |
14 | Autorola AB | 600 | 1,3% |
15 | J Bil AB | 595 | 1,3% |
Övriga | 21 378 | 45,1% | |
Totalt | 47 400 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter