Här är Enyaq – Skodas första elektrisk suv och en bil som ska ge “lounge-känsla”.
Tack vare den långa hjulbasen lovar Skoda stort utrymme för oss långa svenskar – och bagage på hela 585 liter.
Om två veckor visas bilen upp i Prag.
Den 1 september är det premiär för Skoda Enyaq, en suv som baseras på Volkswagen-gruppens MEB-plattform.
Alla MEB-bilarna utvecklas i Wolfsburg, byggs i Zwickau och Dresden medan Braunschweig och Salzgitter blir platserna för batteri- och komponettillverkning. Elmotorerna byggs i Kassel.
Totalt räknar Volkswagen med att tio miljoner bilar kommer att byggas på MEB-plattformen. Till 2022 planerar man att sälja 150 000 elektrifierade bilar varav 100 000 ska byggas på den nya plattformen och omfatta 27 modeller från fyra av koncernens märken.
– Vi ska göra elbilen populär och få så många som möjligt att bli exalterade, har Thomas Ulbrich, styrelseledamot på Volkswagens eldivision, berättat.
Plattformens batterier är placerade i golvet vilket skapar mer plats inne i själva bilen – och det sägs vara utmärkande för Skodas första elektrifierade suv, Enyaq.
Skoda beskriver det stora utrymmet i bilen som “lounge-känsla” tack vare den långa hjulbasen.
Vi svenskar, som oftast mäter dryga 180 centimeter, kan sträcka på benen och vi kan dessutom få plats med mycket packning i Enyaq: 585 liter.
Dessutom skiljer sig bilens design från de tidigare suvarna. Designchefen Karl Neuhold förklarar:
– Enyaq har en kortare front och en förlängd taklinje, som ger ett väldigt dynamiskt utseende. Vi vill nästan beskriva bilens exteriör som en “rymdkapsel”.
– Däremot vill vi ha kvar den speciella Skoda-grillen, som blivit ett populärt kännetecken för vårt varumärke.
Varifrån kommer namnet “Enyaq” då? Svaret: från irländska namnet Enya som betyder “livskälla”. Skoda menar därför att livets källa ska symbolisera märkets inträde i elektromobiliteten.
Q:et i slutet är den gemensamma nämnaren med de andra suv-modellerna – Kamiq, Karoq och Kodiaq.
I Sverige kan vi välja på två instegsmodeller av suven – en med 180 hästar och en räckvidd på 38 mil från ett 62 kWh-batteri. Den andra modellen har ett större batteri, 82 kWh, en räckvidd på 50 mil och 205 hästkrafter.
Maths Nilsson är grundare av Carup.