Bilar kommer att bli ännu dyrare i spåren av inflationen och ränterusningen. Underleverantör höjer nu priserna med upp till 20 procent – dessutom rusar fraktpriserna och har femdubblats. Ford varnade i veckan för en kostnadsökning på 11 miljarder kronor.
En ny bil har varit en lysande investering de senaste två åren och många har kunnat köra utan nominell värdeminskning då priserna på bilar gått upp i snabb takt. Nu ser det ut att kunna bli ännu värre – då bilbranschen varnar för snabba kostnadsökningar på grund av inflationen.
Ford gick tidigare ut i veckan och varnade för att de drabbats av inflationskostnader på över 11 miljarder kronor under ett kvartal, något som fick aktien på fall. Nu uppger Reuters att underleverantörerna är på väg att höja priserna med mellan 7 och 20 procent ytterligare.
– Under loppet av detta år har fler och fler leverantörer gått in till sina kunder. Biltillverkarna har försökt hålla borta alla, men så småningom går dammen sönder och då måste man betala folk, säger Andreas Weller, VD för aluminiumkomponenttillverkaren Aludyne, till Autonews.
Flera underleverantörer varnar för att ytterligare kostnadsökningar på grund av inflationen kommer att tas ut på biltillverkarna.
– Det var bara en tidsfråga innan leverantörskostnaderna började strömma in, säger Adam Jonas, fordonsanalytiker på Morgan Stanley.
Även fraktkostnaderna har rusat i höjden den senaste tiden. Färre fartyg ska frakta fler bilar och då går priserna upp. Dessutom vill fler kinesiska tillverkare exportera bilar till andra delar av världen. Just nu kan det kosta 8000 kronor att frakta en bil i två månader över haven, det är fem gånger mer än innan pandemin.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter