En ny teknik kan hindra batterier till elbilar från att börja brinna. LG Chem har gett batterier ett extra lager som stoppar termisk rusning. Extralagret är tunnare än ett hårstrå.
Statistiskt sett hamnar elbilar i färre bilbränder än bilar som körs på bensin och diesel. Men den senaste tiden har en elbilsbrand skapat panik i Sydkorea där en brinnande Mercedes EQE brände ut ett helt parkeringsgarage. Efter händelsen har beslutsfattarna i Seoul föreslagit nya regler för elbilar. Men nu har ett sydkoreanskt företag kanske hittat en lösning på problemet.
Batteritillverkaren LG Chem levererar i dag batterier till Tesla, Ford och många andra bilmärken. En grupp forskare från företaget har tillsammans med ett ingenjörsteam från Pohang University of Battery Technology lyckats ta fram ett nytt supertunt lager av komposit i batterier som ska stoppa bränder.
När cellerna i ett bilbatteri värms upp kan de göra att närliggande celler värms upp också, vilket skapar en kedjereaktion med så kallad termisk rusning. Denna otroligt snabba temperaturökning kan leda till att batteriet börjar brinna och i värsta fall exploderar. De flesta elbilarna har ett kylsystem och sensorer som ska stoppa detta, men i sällsynta fall händer det ändå, skriver InsideEvs och Electrive.
Men forskarna från LG Chem menar nu att deras extra lager i batteriet ska lyckas stoppa dessa temperaturökningar helt och hållet. Tekniken ska fungera som en extra säkring i batteriet och gör att flödet av elektricitet blockeras i de tidigare stadierna av överhettning. Lagret ska vara en mikrometer tunt och placeras mellan katoden och strömledaren.
Forskarna testade tekniken på NCM-batterier där den hindrade 70 procent av batterierna från att fatta eld och de 30 procent som började brinna slocknade inom några sekunder. Även LCO-batterier testades, och inget batteri började brinna.
LG Chem planerar att genomföra flera säkerhetstester med lagret i elbilsbatterier under 2025 och hoppas ifall det går bra kunna massproducera tekniken efteråt. Det innebär att tekniken skulle redan kunna finnas i nya elbilar om några år.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.