Ny unik 5-cylindrig motor: 60 kg och 240 hk

Helt unik motor fascinerar. Ny femcylindrig motor har cylindrarna i två raka rader i ett och samma motorblock. Väger mindre än 60 kg och ger 240 kg. 

Femcylindriga motorer har en speciell plats i mångas hjärtan. Kanske för att de skiljer sig från mängden och kanske för att de ändå var vanliga hos Audi och Volvo under en nu passerad epok. Nu har en helt ny unik femcylindrig motor släppts av de italienska ingenjörerna på MV Augusta. 

Till skillnad från Audi och Volvo som tillverkade raka femmor sitter cylindrarna i den nya femman i e heltn unik form. De fem cylindrarna är uppdelade i två rader under ett och samma motorblock. Den nya motorn hade nyligen världspremiär på MC-mässan EIMCA i Milano. Och motorn ska snart gå i produktion.  

Nu har MV Augusta släppt officiella uppgifter om sitt nya motortekniska mästerverk. Den kommer att tillverkas i flera versioner med slagvolym från 850 till 1 150 kubikcentimeter. Den väger mindre än 60 kg och får en effekt på 240 hästkrafter i den största versionen. Effekten uppnås vid ett varvtal på över 16 000 rpm. 

Konstruktionen fascinerar många, och den påminner varken om raka femmor eller den VR5-motor som under en period fanns hos Volkswagen. Cylindrarna sitter i två rader i motorblocket och den har ett enda topplock. För att göra det möjligt finns två vevaxlar som är sammankopplade med ett kugghjul.

Den unika tändföljden gör att motorn inte har något behov av variabelt styrda insugsventiler. De italienska ingenjörerna lovar också att den udda skapelsen har en perfekt vibrationsfri balans. Resultatet är en ultrakompakt motor. Mindre än en rak fyra och kortare än en V4-motor. Den kommer att lanseras i MV Augustas kommande prestandamodeller. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt