En begagnad Porsche kan stå dig dyrt. Sportbilsmärket är det minst pålitliga bilmärket enligt en ny undersökning. Land Rover hade den dyraste reparationen: 300 000 kronor. Den som vill slippa problem bör istället välja en Honda.
Bilgarantiföretaget Warrantywise har undersökt vilka bilmärken som är mest och minst pålitliga när det kommer till bilar som är upp till 10 år gamla. Totalt sett har de samlat in data från 131 000 bilar som reparerats med deras garanti. Med hjälpa av datan har de rankat bilmärken efter tillförlitlighetspoäng.
Det visar sig att det minst pålitliga bilmärket är Porsche. Märket har en poäng på endast 35 av 100 och den högsta garantireparationen gick på 130 000 kronor. Land Rover kom tvåa efter Porsche på skamlistan, där gick den dyraste reparationen på chockerande 300 000 kronor.
Trean Jaguar hade en dyraste reparation som gick loss på över 200 000 kronor. Volvo var nästan dubbelt så pålitlig som Porsche, den dyraste reparationen var något billigare än för Porsche; 120 000 kronor.
Den som söker pålitliga bilar bör titta åt Japan och Korea, det är sen gammalt. Honda hade hela 97 av 100 poäng i undersökning och är det mest pålitliga bilmärke du kan hitta. Toyota var inte mycket sämre med 91 av 100 möjliga. Kia och Hyundai delar komponenter och märkena kom fyra respektive femma. Kia är dock något mer pålitlig än Hyundai om vi ska tro undersökningen.
Att Fiat och Citroën är de mest pålitliga europeiska märkena med minst garantireparationer på upp till 10 år gamla bilar förvånar nog många. Bilmärken som Audi, BMW och Mercedes om vanligen förknippas med kvalitet ligger istället på listan över de minst pålitliga märkena.
De tio minst pålitliga bilmärkena 2022
Ranking | varumärke | Tillförlitlighetspoäng |
1 | Porsche | 35 |
2 | Land Rover | 40 |
3 | Jaguar | 48 |
4 | Alfa Romeo | 52 |
5 | Audi | 59 |
6 | BMW | 60 |
7 | Mercedes-Benz | 60 |
8 | Vauxhall | 68 |
9 | Volvo | 69 |
10 | Mitsubishi | 69 |
De tio mest pålitliga bilmärkena 2022
Ranking | varumärke | Tillförlitlighetspoäng |
1 | Honda | 97 |
2 | Toyota | 91 |
3 | Suzuki | 89 |
4 | Kia | 86 |
5 | Hyundai | 81 |
6 | Fiat | 80 |
7 | Citroën | 74 |
8 | Renault | 73 |
9 | Mazda | 73 |
10 | Ford | 73 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter