Nu har nya elbilen Zeekr X premiärvisats i Sverige. Bilen är både designad och utvecklad i Göteborg. Men vem hade trott att det nya kinesiska elbilsmärket var lyxversionen och Volvo EX30 budgetbilen ? Inte jag i alla fall.
Sverige har begåvats med ännu ett kinesiskt bilmärke. Jag tror det är nummer 14. Men den här gången handlar det om ett bilmärke som designas och utvecklas i Sverige. Zeekr ägs av Geely och bilen både designas och utvecklas i Göteborg. Den nya SUV:en Zeekr X delar teknisk bygglåda med Volvo EX30, den så kallade SEA-arktitekturen.
Men det var nog inte många som hade väntat sig att Volvo skulle bli budgetmärket, och nya Zeekr stå för den lyxigare varianten. Volvo EX30 kostar från 429 000 kronor, medan den billigaste Zeekr X går loss på 550 000 kronor. Visserligen med ett större batteri, men ändå. Strategin med kinesisk premium har haft föga framgång i Europa hittills. Man kan nästan tro att de nya aktörerna inte vill sälja några bilar.
Men medan Volvo EX30 känns som en liten bil där det sparats in på detaljerna är Zeekr mer slösaktigt lyxig och dessutom två decimeter längre än Volvos minsta bil någonsin. Baksäten är till skillnad från EX30 ganska rymligt och säten och förarmiljö känns påkostade med en högre klass på materialen.
Är det tillräckligt för att slå sig fram i klassen bland kompakta SUV:ar? Zeekr X är numret mindre än Tesla Model Y och Volkswagen ID.4, snarare konkurrerar den med BMW iX1 och Mercedes EQB. Det är det lite för tidigt att svara på hur bra bilen är, men Zeekr X är onekligen ett spännande tillskott till klassen.
Transparens: Zeekr har bekostat Carups flygresa och uppehälle i Göteborg under premiäreventet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter