Ny svensk fartkamera – mäter både fart och buller

Ny typ av fartkameror som även mäter ljud kan bli nytt vapen mot raggarplågan. Första kameran har redan satts upp – nu finns politiskt förslag om att övervaka bullermarodörer.
– Jag tycker att det låter som en bra idé, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.

Bilar som stör kvällsron och nattsömnen har blivit ett allt större problem i Sverige. Nu föreslår riksdagsmannen Joakim Sandell (S) ett nytt sätt att komma åt ljudplågan. En ny typ av fartkamera med mikrofon och radar ska enligt riksdagsmotionen kunna sättas upp och mäta både hastighet, buller och fordonstyp. 

Kamerorna har redan börjat sättas upp i Malmö. Där har man länge haft problem med bilar som bullrar om nätterna. För att komma åt problemet har staden installerat nya fartkameror med både radar och ljudsensorer. En dator hämtar hem vem fordonets ägare är via Transportstyrelsen. Men än så länge gör regler att informationen inte kan användas. 

Den nya kameran som mäter både buller och hastighet skulle kunna bli ett nytt hjälpmedel för polisen. En ny riksdagsmotion vill göra den laglig att använda för att fast bullermarodörerna.

– Det är en typ av kamera som kan mäta trafikmängd, hastighet, bullernivåer och fordonstyp, som ett led i att kunna mäta bullret men också för att visa att tekniken finns för att kunna identifiera enskilda fordon. I dagsläget får dessa sensorer enbart användas för statistik och miljöanalys, säger Joakim Sandell (S).

Polisen arbetar redan riktat mot fordon som stör nattron med musik och högt motorbuller för vanliga medborgare. Men det förutsätter att de är ute i trafiken. Så fort det inte finns någon polis kan marodörerna väsnas så mycket de vill.
– Det innebär 1000 kronor i böter om man framkallar buller med motordrivet fordon. Om man stoppar dem blir det också ofta en flygande inspektion och då även dubbelböter, säger Joakim Abrahamsson.

I dag måste polisen ta ljudmarodörerna på bar gärning. Men med Joakim Sandells förslag kan vi använda sensorer tillsammans med kameror som registrerar de här fordonen och dess förare.
– Med en lagändring skulle bullersensorernas data kunna användas även för lagföring, vilket skulle ge polisen ett nytt och effektivt verktyg i kampen mot buskörning och störande fordonsbuller, säger Joakim Sandell.

Han hoppas att riksdagen ska ge grönt ljus åt motionen. Joakim Sandell får också stöd av trafikpolisen. På många håll i landet är det en ordentlig plåga med fordon som väsnas om natten.
– Detta skulle göra det möjligt att rikta insatserna mot de fordon och förare som faktiskt bryter mot reglerna, samtidigt som polisen kan frigöra resurser till andra prioriterade områden, säger Joakim Sandell. 

Poliserna ger tummen upp. Det är ett landsomfattande bekymmer med bilar som väsnas om nätterna. Allra helst varma sommarnätter. Då vaknar det här klientelet till liv. 
– Jag tycker att det låter som en bra idé. Om det fungerar som en fartkamera som är stationerad. Inte om vi ska springa runt med bullermätare, det är helt onödigt. Vi behöver inte mäta decibel för att bötfälla. Det räcker med att vi konstaterar det, säger Joakim Abrahamsson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt