Ny supermotor kan köras på både väte och diesel

Här är dieselmotorn som förvandlats till vätgasmotor. MANs sexcylindriga 16,8-litersmotor lämnar nu 500 hästkrafter och släpper bara ut vattenånga. Vid behov kan motorn även köras på diesel eller HVO100.

Bränsleceller har lanserats av biltillverkare som ett alternativ till förbränningsmotorer. Toyota, BMW och Hyundai har lanserat bilmodeller som drivs av vätgas, men hittills är det ingen kommersiell succé. Istället framhåller många tillverkare nu att vätgasdrift är mer gångbar för tung trafik och lastbilar än hos personbilar. 

Nu presenterar tyska MAN en spännande innovation där de förvandlat en befintlig dieselmotor till en vätgasmotor. Ingenjörerna tog MANs välkända D3876 och transformerade den till vätgasmotorn H4587. Den nya motorn delar 80 procent av komponenterna med dieselmotorn. Vevhus, vevaxel, vevstakar samt kyl- och oljekanaler inklusive pumpar, oljetråg och filter är gemensamma mellan motorerna. De har nästan samma dimensioner på motorblocken. 

För att klara av väteförbränning har ingenjörerna förändrat insprutningssystemet i grunden. De har även förstorat cylinderdiametern från 138 mm till 145 mm, slaglängden på 176 mm har däremot bibehållits. Cylindervolymen ökade från 15,3 till 16,8 liter. Motorn har även fått nya kolvar och speciella spridare och specialtändstift. Även turbon och motorstyrningen är nya. Motorn lämnar en effekt på 500 hästkrafter och har redan monterats i pistmaskinen PistenBully 800 W. 

Bara för att motorn drivs med vätgas betyder det inte att avgaserna är helt rena. Kvävet från atmosfären blir till kväveoxid vid förbränningen. Men detta löses genom efterbehandling av avgaserna och efter det släpper vätgasmotorn enbart ut vattenånga. Motorn släpper inte ut någon koldioxid överhuvudtaget. 

– Vätgasförbränningsmotorer är ett lovande sätt för att påskynda minskningen av koldioxidutsläppen vid terrängkörningar. Så snart marknaden är klar kommer MAN Engines att erbjuda skräddarsydda lösningar, säger Mikael Lindner, chef för MAN Engines.
LÄS MER: