Volkswagen kommer med en ny starkare och energisnålare supermotorer till sina ID-bilar. Nya elmotorn ger 286 hästkrafter och 550 Newtonmeter direkt på bakhjulen. Trots högre effekt ger den längre räckvidd och kräver mindre metaller i tillverkningen.
Volkswagen ID.4 är en uppskattad familjebil, men kan inte beskyllas för att vara direkt körglad. Det verkar det bli ändring på nu, för Volkswagen presenterar en ny elmotor som ger 286 hästkrafter direkt på bakhjulen. Vridmomentet ökas till 550 Newtonmeter. Motorn kommer redan i slutet av året i ID-bilarna och får sannolikt premiär i ID.7 nästa vecka.
Motorn tar lika stor plats som tidigare, men genom stora förändringar är den dels billigare att tillverka genom att mindre råvaror går åt, del effektivare och starkare. Volkswagen lovar att den nya motorn ska ha en överlägsen kraftutveckling både från stillastående och vid högre hastigheter.
Hemligheten bakom förbättringen är en ny stator med ett högre effektivt antal lindningar och ett större trådtvärsnitt. Rotorn är dessutom utrustad med en kraftigare permanentmagnet. Dessutom har bilens växelriktare utvecklats så att den kan leverera de höga fasströmmar som behövs för större effekt och effektivitet.
För att klara den högre effekten har bilen fått en bättre kylning som fungerar utan en elektriskt driven oljepump. Systemet kan kyla sig själv via växellådans kugghjul och specialformade komponenter för oljeförsörjning och distribution.
Drivsystemet med växellåda, rotor och stator kommer att tillverkas vid Volkswagen Group Components fabrik i Kassel.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter