Polisens nya supermetod för att ta fast rattsurfare. I år slår antalet böter rekord och ökar med 20 procent.
Många tror att de kan rattsurfa utan att polisen ser dem. Men lagens väktare har en enkel men raffinerad metod för att avslöja de här lagbrytarna som inte kan låte bli mobiltelefonen.
– Du får inte hålla i mobilen, man får inte alls ha den i handen under körning, säger trafikpolisen Anders Schääf.
Sverige var ett av de sista länderna i Europa som införde böter mot rattsurfning. Här kom den första lagen 2018.
– Då var vi sist ut i Europa med att lagstifta mot rattsurf. Men först stod det i lagen att man inte fick använda telefonen om det påverkar körningen menligt. Men det var svårt att bevisa vid en rättegång, därför skrevs lagen om.
Men med den nya lagstiftningen kan också svensk polis komma åt den här gruppen av samhällsomstörtare. Rattsurfning kan tyckas vara ett oförargligt brott. Men den som gör sig skyldig till detta, försätter samtidigt andra i fara.
– Eftersom det inte är lag på att ha bilbälte när man parkerar eller backar, tror många att det är samma sak med mobiltelefoner. Men det stämmer inte, du får aldrig hålla den, oavsett var bilen befinner sig, säger Anders Schääf.
Genom att stå på en bro kan polisen se rakt ner i bilen. Om en person har mobiltelefonen i handen meddelar polisen sina kolleger som står längre bort och sedan kan stoppa rattsurfaren. Den nya enkla supermetoden har gjort att de tar många fler rattsurfare än tidigare. Böterna ligger på 3000 kronor, i år kommer 20 000 personer ha åkt fast. Mer än 4000 fler än förra året, uppger TV4.
Norge är ett föregångsland tycker svensk polis. Där har lagstiftarna gått hårdare åt rattsurfarna.
– I Norge införde man lagen tidigare än i Sverige. Där började man med böter på 1500 kronor. Men det fick inget utfall och då höjdes det till 3000 kronor. Men i dag är det på hela 5000 kronor om man är rattsurfare, säger Anders Schääf.
Nu diskuteras även pekskärmen. Många tycker att den är jämförlig med mobiltelefonen.
– Det är tillåtet att använda pekskärm och jag förstår att många kan undra över det. Jag såg ett inslag där förarna med sådana bilar tappade fokus på vägen. Medan någon som körde en hederlig gammal Volvo 240 kunde hålla bättre översikt över sin körning, säger Anders Schääf.
Foto stora bilden: Polisen
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.