Nu kommer en ny fartkamera som kan sätta dit flera fortkörare. Nya superkameran Argus 4 som beställts av Trafikverket klarar att ta fast fortkörare på vägar med flera filer samtidigt och inne i städer. Radarn kan mäta från 150 meters avstånd.
Sverige har idag omkring 2400 fartkameror runt om i landet. Snart startar ett stort projekt med att byta ut alla kamerorna mot en ny modernare variant som kan sätta fast fortkörare i fler trafikmöjligher, avslöjar Vi Bilägare. Nya Argus 4 kan ge dig böter även inne i städer och över flera filer. Dessutom kan den gömmas ovanpå vägportaler.
Hittills har fartkamerorna oftast suttit på landsvägen, men nu ska de kunna sättas upp inne i städer och på flerfiliga motorvägar. De gamla kamerorna hade en kamera som inte kunde täcka hela det område som skåpets radar mätte, mede nya Argus 4 är det problemet löst. Den nya kameran ska kunna peka ut exakt vilket fordon det är på bilden som bryter mot lagen. En annan uppgradering är att bilderna blir skarpare.
Totalt satsar Trafikverket 850 miljoner kronor för att uppgradera systemet med start nästa år. Kamerorna levereras av Sensys Gatso Sweden i Jönköping. På sex år ska alla kameraskåp vara uppgraderade.
– Det är inga stora skillnader mellan de befintliga kamerorna och funktionerna för dem i det nya avtalet, det är framförallt en uppgradering som gjorts. Det som skiljer är att de kan användas i flera vägmiljöer som flerfiliga vägar och i tätortsmiljö, säger Eva Lundberg på Trafikverket till Carup.
Kameraskåpen får även flera andra uppgraderingar. Bland annat är inbrottsskyddet förbättrat. Dessutom kan kameran gömmas ovanpå portaler, istället för att sitta vid sidan av vägen. Skåpen får också en ny uppkoppling som gör att Trafikverket kan se i realtid om kamerorna fungerar.
Men det är inte säkert att fler kommer att bötfällas även om skåpen tar fast fler fortkörare. Polisens utredningsresurser är begränsade. Det viktiga är att få ner hastigheterna för säkerhetens skull.
– Vi tror inte att Polismyndigheten kommer att lagföra fler, men vi får en möjlighet att få bättre hastighetsefterlevnad på sträckor då vi inte tidigare placerat kameror. Vi följer inte upp antal ärenden utan det som vi följer är hastighetsefterlevnad på utvalda sträckor, säger Eva Lundberg.

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter