En amerikansk undersökning visar vilka bilägare som är mest olycksdrabbade. Trots många körhjälpssystem toppar Tesla. I två av de undersökta delstaterna toppar Volvo listan.
En ny undersökning från QuoteWizard, som analyserat försäkringsdata i USA, visar att Tesla-förare är de som oftast är inblandade i olyckor. Men på listorna hittar vi även Volvo – Volvobilar är inblandade i flest olyckor i delstaterna Maryland (47,98 olyckor/1000 förare) samt Nevada (39,22 olyckor/1000 förare).
Under perioden 1 januari till 31 december 2024 inträffade hela 36,94 olyckor per 1 000 Tesla-förare, vilket innefattar trafikolyckor, hastighetsböter och rattfylleri. Det här kan också ge konsekvenser för alla Tesla-förare i landet.
– Förare av bilar med högre olycksrisk tenderar att få högre försäkringskostnader, då deras olycksfrekvens är högre, säger försäkringsexperten Rob Bhatt till Lendingtree.
Jämfört med förra året, då Tesla låg på andra plats, är det en tydlig ökning när man kollar på olyckor i USA. Tesla är dock inte ensamma i toppen. RAM-förare, som tidigare rankades som de med flest olyckor, har förbättrats men ligger fortfarande på högt upp – på andra plats med 33,92 olyckor per 1 000 förare. På tredje plats hittar vi Subaru med 32,85 olyckor per 1000 förare. Förare av bilar med många olyckor, som Tesla och RAM i detta fall, riskerar att få högre försäkringspremier.

Undersökningen visar även vilka bilförare som har minst frekvens av olyckor. Förare av Mercury-bilar, till exempel, har den lägsta olycksfrekvensen med bara 18,63 olyckor per 1 000 förare. Det innebär att de som kör Mercury sannolikt får betala lägre försäkringskostnader än de som kör bilar med fler olyckor. Mercury, som var ett varumärke under Ford, slutade tillverkas 2010. Det innebär att alla Mercury-bilar på vägarna idag är äldre modeller, vilket kan förklara den låga olycksfrekvensen – de körs kanske mer försiktigt.
Det är också intressant att notera att Pontiac, trots att märket inte längre är i produktion precis som Mercury, har haft den största ökningen av rattfyllor. Rattfyllor bland Pontiac-förare har ökat från 1,09 till hela 3,11 per 1 000 förare. Vad det beror på är svårt att spekulera i men några nya Pontiac-bilar kommer vi inte få oavsett eftersom att deras sista bil rullade ut från fabriken i januari 2010 innan GM valde att släcka märket helt.

Slutsatserna man kan dra av den amerikanska studien är i alla fall att i USA, så är Tesla, Ram och Subaru märken som ofta är inblandade i olyckor. Det innebär att förare av dessa bilar kan behöva betala mer för sina försäkringar i landet. Vill man istället hålla försäkringskostnaderna nere kan det vara värt att tänka på märken som Mercury eller Cadillac, som har betydligt färre olyckor. Men det är också viktigt att komma ihåg att många faktorer spelar in när man väljer bil och försäkring.
Här är några av de viktigaste resultaten från undersökningen, sammanfattat:
- Tesla, Ram och Subaru har förare med högst olycksfrekvens. Tesla-förare hade i genomsnitt 36,94 incidenter (olyckor, rattfylleri, fortkörningar och andra trafikförseelser) per 1 000 förare under 2024. Det är en tydlig ökning från 31,13 i den senaste undersökningen från 2023. Ram hamnar på andra plats med 33,92 incidenter, medan Subaru behåller sin tredjeplats med 32,85.
- Mercury, Pontiac och Cadillac har de säkraste förarna. Mercury-förare hade bara 18,63 incidenter per 1 000 förare, vilket är ungefär hälften jämfört med Tesla. Pontiac (19,72) och Cadillac (20,75) ligger också i topp bland de säkraste bilmärkena.
- RAM-förare är värst i 16 delstater. I nästan en tredjedel av de undersökta delstaterna hade Ram-förare de högsta incidenttalen. Särskilt tydligt är det i New Jersey, där Ram-förare noterades för hela 74,20 incidenter per 1 000 förare. Tesla-förare var värst i nio delstater, vilket placerar märket på andra plats.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.