Ny stor bränslehöjning – men staten gör momsklipp på de höga priserna

Priset på bensin fortsätter att stiga. Sedan i fredags har priset höjts med 1,25 kronor per liter på bensin, dieseln har ökat med 80 öre. 
För staten är de höga priserna en god affär – totalt sett kommer det in mer pengar än förra året på moms och skatt, visar Carups granskning. 

Priset för bensin och diesel fortsätter att stiga och en liter bensin kostar över 23 kronor och dieseln ligger på över 24 kronor per litern. Det finns dock en vinnare. Trots skattesänkning tjänar staten mer på moms och bränsleskatt än förra året, visar en granskning som Carup har gjort. 

Den 14 mars presenterade regeringen ett stödpaket som innebar att bränsleskatten sänktes med totalt 1,80 kronor inklusive moms från 1 maj till 30 september. Enligt finansminister Mikael Damberg innebär sänkningen i fem månader en kostnad för staten på 3,7 miljarder kronor. 

Carup har granskat vad skattesänkningen och prisutvecklingen har inneburit i verkligheten. Jämfört med förra året visar det sig i realiteten istället vara en höjning. Eftersom bensinpriset gått upp nästan sju kronor sedan maj 2021 och dieseln ökat med 8 kronor per liter får staten betydligt in mer pengar genom momsen på 25 procent som läggs både på råvarukostnaden och energiskatten. 

Den ökade momsen är högre än skattesänkningen på diesel. Därmed tjänar staten mer på drivmedel trots skattesänkningen, nettoeffekten på diesel är en skattehöjning med 13 öre per liter. På bensinen har skatt och moms i realiteten sänkts med 9 öre. Räknat på årsbasis är statens vinst 800 miljoner kronor, medan bensinskatten sänkts med 164 miljoner. Staten drar därmed in 666 miljoner mer än förra året. Det säljs, enligt Drivkraft Sverige, ungefär 6,2 miljarder liter diesel per år i Sverige och 2,7 miljarder liter bensin. 

Sverige har under fem månader sänkt dieselskatten till EU:s miniminivå, medan bensinskatten skulle kunna sänkas ytterligare. Den 1 oktober höjs skatten på bensin och diesel igen till samma nivå som tidigare.