2025 blir ett händelserikt år för bensin och diesel. Vid nyår fick bränslet ändrade skatter. Från 1 juli förändras även bränslet genom reduktionsplikten och nya ändringar av skatten.
På nyårsdagen ändrades priserna på både bensin och diesel. Många som kör på bensin har redan noterat att priset gick ner med 75 öre vid pump. Då fick Sverige ett av Europas lägsta priser. Just nu kostar en liter 16,84 kronor. 25 öre på av skattesänkningen har redan ätits upp av ökade världsmarknadspriser.
Dieselbilisterna fick dock inte någon skattesänkning. Istället höjdes skatten med 11 öre vid tolvslaget. Dessutom harytterligare 30 öre lagts på priset efter en prishöjning. Just nu ligger nu en liter diesel på 18,29 kronor. Men det här är bara början på alla ändringar i år. Den 1 juli kommer reduktionsplikten att gå upp från 6 till 10 procent. Det kommer att påverka priset, men det sker också en skattesänkning av både bensin och diesel 1 juli. Häng med nu, för det här blir lite krångligt.
Vi börjar med dieseln. Dagens reduktionsplikt är på 6 procent, vilket innebär att CO2-utsläppen ska reduceras med 6 procent genom inblandning av förnybara bränslen. Volyminblandningen är dock högre, cirka 8 procent. När reduktionsplikten höjs till 10 procent innebär det att cirka 14 procent biodrivmedel ska blandas in.
Eftersom priset på förnybart dieselbränsle är högre än för fossil diesel innebär det att själva bränslet blir dyrare. Men det handlar inte om mer än 30-40 öre. För att kompensera för detta har regering och riksdag fattat beslut om en sänkning av dieselskatten med 40 öre inklusive moms från 1 juli.
Så här blir det för bensin. Även för bensinen ökar reduktionsplikten från 6 till 10 procent från 1 juli. Redan idag är det cirka 8 procent etanol som blandas in i E10-bränslet. Det går inte att blanda in mer, så resterande del kan lösas genom inblandning i diesel eller genom elkrediter.
Men rent matematiskt tas kostnaden ut på de som tankar. Det bör innebära en fördyring av själva bränslet på 30 öre, men samtidigt sänks skatten på bensin med 40 öre. Så i bästa fall kan bensinen bli 10 öre billigare, trots att reduktionsplikten ökar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.