Ett statligt projekt föreslår nu att kommunerna ska börja ta ut skatt på parkeringsplatser.
Den nya parkeringsskatten ska gå till cykling och kollektivtrafik, uppger Teknikens Värld.
– En tänkbar lagstiftningsförändring är att ge möjlighet till införande av en kommunal parkeringsskatt samtidigt som ändringar görs för en modern reglering av dagens kommunala gatuparkeringsavgifter som öppnar för en tydligare miljöstyrning, säger Åsa Romson, miljöjurist på IVL och tidigare språkrör för Miljöpartiet.
Ett nytt statligt projekt inom Energimyndigheten, Kompark, utreder hur svenska kommuner ska kunna införa en parkeringsskatt. Det handlar om att bilister ska betala skatt på avgiftsfria parkeringar vid bland annat stormarknader och arbetsplatser, platser som kommunen inte kan ta ut avgift på i dag. Enligt ett pressmeddelande från IVL är ett flertal kommuner intresserade av att införa skatten.
– Vid utredning av en parkeringskatt bör en viktig del vara att studera hur den, förutom att minska på biltrafik och parkeringsytor, även kan bidra till förbättrad mobilitet genom till exempel förstärkt kollektivtrafik, säger Henrik Kloo, transportexpert på miljöinstitutet IVL.
Den nya skatten ska gå till annan önskvärd mobilitet, exempelvis cykel och kollektivtrafik. Enligt utredaren Henrik Kloo ska de som parkerar vid till exempel en stormarknad betala skatt för att det sammantaget ska bli en bättre mobilitet för alla. Huvudsyftet med skatten är att förbättra klimatet, trängseln och yteffektiviteten.
En nivå som föreslås är 5000 kronor per år och parkeringplats. En sådan skatt har redan införts i Nottingham i Storbritannien och har lett till färre parkeringsplatser. Parkeringsskatt finns i dag i städer i Storbritannien och Australien. För att skatten ska kunna införas i Sverige måste lagen ändras.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter