Ny reservdunk ska rädda äldre elbilar

Ett nytt portabelt extrabatteri ge elbilar upp till tio mil längre räckvidd. Nu visar ”Tesla-Björn” uppfinningen som kan rädda tusentals äldre elbilar från att hamna på skroten.
– Det här kan bli en räddning för klassiska Teslor, säger Nyland.

En ny uppfinning kan bli räddningen för äldre elbilar som tappat räckvidd. Kroatiska EV Clinic har utvecklat en portabel reservdunk för elbilar. Ett extra batteri som ger upp till tio mil längre körsträcka.
– Jag ville öka räckvidden på min egen Tesla Model S utan att byta ut cellerna. Då föddes idén om ett externt batteri som kopplas parallellt med det befintliga, säger EV Clinics grundare Vanja Katic under mötet med elbilsprofilen Bjørn Nyland, även känd som ”Tesla-Björn”.

Batteriet rymmer 18 kilowattimmar, varav cirka 17 kWh är användbar energi. Det är byggt med nya prismatiska Samsung SDI-celler, har ett eget batterihanteringssystem och en specialdesignad kylplatta. Pumpen är återanvänd från en Tesla Model S och säkerhetsboxen med inbyggd pyrosäkring kommer från en BMW-hybrid.
– Vi ville skapa något som fungerar med vilken elbil som helst, oavsett batterikemi, säger Katic.

Batteriet placeras i det djupa bagageutrymmet på en Tesla Model S och ansluts med snabbkopplingar, så kallade Rapid Mate-kontakter.
– Batteriet kan både kyla och värma sig självt, och om något skulle gå fel kan det koppla bort sig automatiskt från högvoltsystemet.

Eftersom det kopplas parallellt med huvudbatteriet minskar den interna resistansen, vilket enligt utvecklarna inte bara ger längre räckvidd. Utan även snabbare laddning.
– När du laddar på en vanlig typ 2 eller CCS-laddare fylls även det nya batteriet samtidigt. Det följer bilens laddstatus i realtid, säger Vanja Katic.

Bjørn Nyland, som själv testat många elbilar med degraderade batterier, blev imponerad.
– Det här är ju som en reservdunk för elbilar. 18 kilowattimmar är mycket – och det är förvånansvärt kompakt, säger han i videon.

Prototypen är anpassad för Tesla Model S med 85 kWh-pack, men företaget utvecklar redan versioner för andra modeller – bland annat Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf och Smart.
– Jag vill bevisa att man kan förlänga livet på befintliga batteripack utan att byta ut dem. Det räcker att koppla in ett nytt, friskt system bredvid, säger EV Clinics grundare Vanja Katic.

Han menar också att tillägget inte bara ökar räckvidden – utan även sparar på bilens ursprungliga batteri.
– Den extra batterienheten tar en del av belastningen, så de gamla cellerna slits mindre. Livslängden kan förlängas rejält.

Bjørn Nyland ser stora möjligheter om lösningen når marknaden:
– Det här kan bli en räddning för klassiska Teslor. Det förlänger både räckvidden och livslängden på originalbatteriet, säger han.

EV Clinic hoppas att den färdiga versionen ska kunna säljas som ett komplett system som enkelt installeras av verkstäder. Priset är ännu inte klart, men lär bli betydligt lägre än att byta ut ett helt batteripack. Något som för en äldre Tesla ofta kostar mellan 150 000 och 250 000 kronor.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt