Ny rapport: Veteranbil bättre för miljön än ny elbil

Nya elbilar är större miljöbovar än gamla veteranbilar hävdar en ny rapport. Veteranbilar som körs lite kan användas i 46 år utan att komma ikapp elbilens koldioxidskuld.

En klassisk bil som i genomsnitt körs cirka 190 mil per år genererar 563 kg koldioxid per år. En sprillans ny Volkswagen Golf når upp till 6,8 ton i koldioxidutsläpp innan den ens lämnat fabriken. En elbil ger ännu större koldioxidavtryck vid tillverkningen. Även om moderna bilar är mer bränsleeffektiva vid daglig användning så neutraliseras den fördelen av miljöskulden för att tillverka bilen, enligt en ny rapport från försäkringsbolaget Footman James.

Rapporten hävdar att veteranbilar som entusiastkörs är mycket mindre skadliga för miljön jämfört med nya bilar, i synnerhet elbilar. I den 50 sidor långa rapporten finns även statistik på att två tredjedelar av veteranbilsentusiaster är oroliga över klimatförändringar. Och mer än hälften är öppna för att ytterligare gynna miljön genom utsläppskompensation.
LÄS MER: Elbilar sämre för miljön – myt eller verklighet?

En veteranbil som bara körs på sommaren har måttliga koldioxidutsläpp. Bild: Footman James

Dessutom påstår rapporten att elbilar har en större påverkan än veteranbilar som körs lite. De tar upp Polestar 2 som exempel. Att producera en Polestar 2 innebär utsläpp av 26 ton koldioxid. För den genomsnittliga veteranbilen skulle det ta 46 år att uppnå samma mängd koldioxidutsläpp.

Veteranbilar har alltså en mycket mindre långsiktig miljöpåverkan tack vare den ofta sporadiska användningen, enligt rapporten. Bakom rapporten står Footman James, ett av Storbritanniens största försäkringsbolag för klassiska bilar. Faktan i rapporten är baserad på källor som de anser är tillförlitliga. Men de poängterar att rapporten inte nödvändigtvis återspeglar Footman James åsikter.

En ny Polestar 2 släpper ut 26 ton koldioxid vid tillverkningen enligt Footman James. Bild: Polestar

Framför allt är det veteranbilarnas användningsområde som ger resultatet.
– Det är lätt att anta att klassiska bilar är mer skadliga bara för att deras motorer är äldre och mindre effektiva, men data i denna rapport motbevisar den teorin. Det handlar egentligen om hur dessa fordon underhålls och används; det är tydligt att även om nya moderna och elbilar kan verka bättre för planeten dagligen, så är problemet hur mycket påverkan deras produktion orsakar, säger David Bond, vd för Footman James. 
LÄS MER: