Bilprovningen ska börja mäta partikelutsläpp från dieselbilar – redan innan nya bestämmelser trätt i kraft. Nu startar de pilotmätningar.
– Många bilar har otillräckliga, slitna eller i vissa fall manipulerade reningssystem, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Sverige är på väg att införa en hårdare kontroll av utsläppen från dieselbilar. Men Transportstyrelsen stretar emot. De har sett att liknande kontroller i Belgien lett till 10 000-tals underkända dieselbilar, upp till 17 procent av bilarna har fastnat i kontrollen. I Sverige skulle 10 000-tals dieselbilar riskera körförbud.
Besiktningsbranschen är dock ivriga att få införa kontrollerna. Bilprovningen har länge förespråkat behovet av att skärpa miljökontrollen för dieseldrivna fordon med partikelräkning som ett kraftfullt verktyg, men inte fått gehör. Nu gör de ändå slag i saken. De genomför en pilot och börjar mäta utsläppen från dieselbilar redan innan bestämmelserna blivit verklighet.

Piloten sker med två moderna mätinstrument från tyska ägaren TÜV Rheinland. Till en början på stationerna i Uppsala-Fyrislund och Nacka där kunder med dieseldrivna bilar (euro 5b eller högre) erbjuds göra kontrollen på frivillig basis. Längre fram flyttas kontrollen till fler stationer hos Bilprovningen.
Över tid kommer piloten att flyttas till andra stationer och pågå så länge som det krävs för att skapa ett robust underlag som visar potentialen för en modern miljökontroll. Målet är att bana väg för striktare regler och bättre skydd för folkhälsan – och i god tid före 2029.
– Den svenska fordonsparken är i genomsnitt äldre än i många andra länder. Många bilar har otillräckliga, slitna eller i vissa fall manipulerade reningssystem. Framför allt är det en liten klick dieselbilar som står för de allra största utsläppen. Dessa skulle kunna upptäckas i samband med den årliga bilbesiktningen, berättar Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.
1 400 svenskar dör varje år i förtid på grund av trafikrelaterade luftföroreningar*. Det är sju gånger fler än de drygt 200 som årligen omkommer i trafikolyckor. Trots det har Sverige fortsatt en av EU:s svagaste miljökontroller vid bilbesiktning, uppger Bilprovningen.
Med nuvarande mätmetoder missas många föroreningar från dieselbilar och smutsiga bilar godkännas. Bara 0,05 procent av dieselbilarna underkänns i miljökontrollen. Tvingande krav kommer runt 2029, men EU-kommissionen uppmanar medlemsländerna att införa en striktare miljökontroll redan nu.
– Efter att inte fått gehör väljer vi att förekomma politiker och Transportstyrelsen genom att gå från ord till handling och införa en pilot med den nya mätmetoden samt på så sätt bidra med underlag för en modernare miljökontroll, säger Johanna Brunge Grant, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.