Nu säljs en nästan splitterny Honda Civic VTEC i Sverige. Bilen var den allra första i Sverige med det unika VTEC-systemet och visades upp på Ring Knutstorp 1990. Sedan gömdes den undan och har bara rullat 253 mil på 33 år!
Honda visade upp sin nyskapande VTEC-teknik för första gången 1989. Genom variabla ventiltider lyckades tillverkaren både få högre verkningsgrad och högre effekt i sina motorer. Motorn väljer hydrauliskt mellan tre olika kamaxelprofiler som gör att ventilerna kan öppnas olika mycket. Systemet uppfanns av Hondas ingenjör Ikuo Kajitani.
En av de första bilarna som fick systemet var Honda CRX VTEC. Bilen och den nya motorn premiärvisades 1989 i Sverige och demonstrerades med en CRX VTEC på Ring Knutstorp. Efter att bilen testkörts plockades den undan och hamnade på ett museum. Där har den stått ända fram till nyligen, helt i nyskick.
Med stor sannolikhet är bilen den finaste och minst körda CRX:en i Sverige, ja kanske i hela Europa. På 33 år har boen bara gått 253 mil, och nu söker bilen en ny ägare via Collecting Cars.
Sånär som på något litet skrapmärke får köparen en helt ny Honda CRX VTEC. Bilen har till och med de Falken FK-06U-däcken, som dock börjar bli lite spruckna med ålderns rätt.
Bilen måste registreraras med svenska skyltar, sedan är den nyservad och klar för att ge sig ut på sommarens vägar och varvas ända till 800 rpm med den härlig VTEC-motorn.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter