Ny fyrsitsig hyperbil utmanar Koenigsegg Gemera

Koenigsegg startade en trend när de släppte sin fyrsitsiga Gemera med 1700 hk. 
Nu får de konkurrens av Naran Automotive som släpper Hyper-Coupé med fyra platser oh 1062 hk. 

Hyperbilar med fyra platser tycks ha blivit hett i bilvärlden efter att Koenigsegg lanserade sin lovordade laddhybrid Gemera med trecylindrig motor, elmotorer och 1700 hk samt en toppfart på 400 km/h. 

Naran Automotive kommer med en utmanare som blir en verkligt exklusiv bil som bara ska göras i 49 exemplar. Bilmärket är uppkallat efter dess grundare, Ameerh Naran. Han har gjort sig en förmögenhet som förmedlare av privatjet-plan, och kunnat förverkliga drömmen om ett eget bilmärke. 

Till sin hjälp för att bygga Naran Hyper-Coupé med 1062 hk har han haft Jowyn Wong som tidigare designat nya De Tomaso P72 och Apollo IE. 

Naran Hyper-Coupé får en spetsig och aggressiv front med stora luftintag. Bilen får också små vingar på bakspoilern. 

En stor skillnad mot Koenigsegg Gemera är att bilen får frontmotor och inte mittmotor. Det ska dock handla om en mycket lätt konstruktion då hela bilen är gjord i kolfiber, liksom de 22 tums hjulen. 

Kraftkällan är också något mindre innovativ än i Gemera, och påminner mer om Koenigseggs andra modeller. Det handlar om en femliters V8 med dubbelturbo med 1062 hk. Bilen blir också aningen långsammare än Koenigsegg: Toppfart på 370 km/h och en acceleration upp till 100 km/h på 2,3 sekunder. 

När det gäller chassit och kördynamiken tog Naran hjälp av EY3 Engineering. De har bland annat försett bilen med racingdämpare från svenska Öhlins. 

Även inredningen är utformad av de främsta experterna. Bakom designen ligger Kate Montgomery som tidigare ritat Aston Martin-bilar. 

Prislappen är ännu inte officiell, men lär blir rejält tilltagen då bilen bara görs i 49 exemplar.