Laddhybrider har fått ett lyft det senaste året. Men nya EU-regler kommer att bli dödsstöten för biltypen. De beräknade WLTP-utsläppen kommer att tredubblas vilket leder till skattechock för köparna och att de blir en olönsam utsläppsbov för biltillverkarna.
– Elbilen är redan mer kostnadseffektiv för köpare, säger Jan Dornoff från International Council on Clean Transportation.
Många trodde att laddhybriderna haft sin storhetstid, men under det senaste åren har de sålt bättre när elbilarnas tillväxt bromsats upp. Men nya EU-regler från och med 2027 ser ut att kunna bli dödsstöten för laddhybriderna. Från 2027 införs utsläppsstandarden Euro 6e-FCM och då stiger laddhybridernas utsläpp radikalt. Ett första steg med tuffare beräningar införs redan 2025.
Beräkningsgrunden för laddhybridernas WLTP-utsläpp från 2027 kommer ge nya laddhybrider mångdubbelt högre beräknade CO2-utsläpp, enligt ICCT. Anledningen bakom detta är att laddhybrider i verkligheten släpper ut mycket mer avgaser än de beskattats för tidigare. De nya reglerna innebär både att de får högre fordonsskatt och högre förmånsvärde som tjänstebilar. Idag får svenska tjänstebilsköpare klimatrabatt på laddhybrider samtidigt som de har 360 kronor i fordonsskatt.
Biltillverkarna har CO2-mål från EU att förhålla sig till. Laddhybrider har idag beräknade CO2-utsläpp på mindre än 50 gram per km. När laddhybrider får högre utsläpp kan de bli mindre attraktiva att tillverka och sälja. Istället måste biltillverkarna höja sin andel av elbilar för att klara EU:s utsläppsmål. För att uppnå samma CO₂-utsläpp som tidigare på pappret måste den elektriska räckvidden för en PHEV öka med cirka två och en halv till tre gånger.
– Elbilen är redan mer kostnadseffektiv för köpare. Vi antar att mer realistiska förbrukningssiffror för laddhybrider kommer att förstärka denna trend, säger Jan Dornoff från International Council on Clean Transportation, enligt Heise.
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.