Nu införs energimärkning på nya bilar precis som på tv-apparater, torktumlare och kylskåp. Men till skillnad från andra elektriska apparater anses alla elbilar automatiskt ligga i energiklass A, den allra bästa. Det nya systemet klassar en mindre energisnål elbil som lika energismart som en stor SUV trots att skillnaden kan vara 50 procent.
En ny energimärkning för elbilar lanserades i samband med elbilsmässan E-car Expo i helgen. Märkningen ska hjälpa svenska bilköpare att välja rätt bil, och fungerar på samma sätt som energimärkningen som sedan många år finns för elapparater.
Men till skillnad från andra elektriska apparater anses alla elbilar vara lika energismarta i den nya energimärkningen och får klass A. Det betyder att en stor Volvo EX90 som drar 20,9 kWh per 100 km får samma betyg som Hyundai Ioniq 6 som en är en av de snålaste elbilarna med 13,9 kWh per 100km. Märkningen tar ingen hänsyn till att Volvon är 50 procent törstigare på el.
Endast bensin- och dieseldrivna bilar får andra klassificeringar än klass A. De flesta bilköpare vet nog vid det här laget att elbilar inte släpper ut någon koldioxid vid avgasröret och är mer energieffektiva, så märkningen kan tyckas utdaterad och ha ett högst begränsat värde redan när den införs. Det tas heller ingen hänsyn till koldioxidutsläpp i hela livscykeln. Enligt Mobility Sweden kommer märkningen ändras, då den bygger på det redan avskaffade bonus-malussystet.
– Vi kommer att behöva uppdatera märkningen inom inte för lång tid eftersom Bonus Malus systemet avskaffas och kommer då att försöka beakta energieffektivitet vid utformandet av kategorierna. Här kommer vi fortsatt att beakta EU-regelverk som vi också styrs av, säger Emmi Antonsson, chef för kommunikation och samhällskontakter på Mobility Sweden.
Av märkningen kan man få intrycket att alla elbilar är lika energi- och klimatsmarta, är inte detta att vilseleda konsumenten?
– Vi utgår som sagt från Bonus Malus systemet som differentierar mellan olika fordonsutsläpp för vilken bonus fordonet får. Här har alla elbilar fått samma bonus. I märkningen ingår dock vilken energieffektivitet som fordonet har i nedre hörnet. Där kan man se skillnaden mellan olika elfordon. Och när vi uppdaterar märkningen kommer vi att behöva ta fram nya ramar för kategorierna och där beakta energieffektivitet om möjligt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter