Ny elbilsbluff skakar Kina

I en snabbt växande skandal anklagas över 4 000 återförsäljare och tillverkare i Kina för att sälja elbilar som aldrig körts – som begagnade. För att manipulera försäljningssiffrorna och tjäna mer.

Nya elbilar som luktar nybil, har plast kvar på sätena och noll kilometer på mätaren. Men som ändå säljs som begagnade. Det låter som ett konstigt skämt och nästintill som en konspirationsteori. Men det är verkligheten hos många kinesiska bilhandlare just nu. Nu växer misstankarna om att stora elbilstillverkare blåser både systemet och kunderna. Och kanske mest iögonfallande: i flera städer står nu hundratals BYD-bilar uppställda i raka led. Redan registrerade som sålda, men utan att ha körts en enda meter.

Bakgrunden är att bilar registreras som sålda trots att de aldrig rullat en meter på vägen. Genom att först sälja bilen på pappret till en återförsäljare och därefter snabbt lägga ut den på begagnatmarknaden, kan tillverkaren öka sina försäljningssiffror och samtidigt plocka ut statliga subventioner. Det ser bra ut i statistiken och bilen kan säljas till ett rabatterat pris. Men det är inte konsumenten som betalar mellanskillnaden. Det är den kinesiska staten.

Systemet är än så länge inte bevisat olagligt, men det pågår en omfattande granskning. Kinas handelsdepartement har kallat in flera av landets största tillverkare inklusive BYD och Dongfeng. De vill få klarhet i hur så många elbilar utan tidigare ägare hamnat i begagnatannonserna. Även representanter från branschorganisationer och näthandelsplattformar har kallats till samtal.

Misstankarna handlar om en slags organiserad rundgång, där bilar först säljs internt för att uppfylla försäljningsmål och maximera stöd. Därefter hamnar de fortfarande fabriksnya i begagnatleden där de får ny ägare till ett pris som ser ut att vara ett klipp. Problemet är att marknaden förvrids och att konkurrensen snedvrids.

Runt om i Kina står “sålda” bilar uppradade utanför fabrikerna. Men egentligen finns ingen köpare.

Wei Jianjun, vd för Great Wall Motors, varnade nyligen för att elbilsbranschen i Kina liknar fastighetskrisen med konkursdrabbade Evergrande. Han menar att branschen är övermättad och att pressen att visa tillväxt till varje pris lett till att tusentals handlare deltar i den så kallade nollmilstricket.

Enligt uppgifter till Reuters handlar det om så många som 4 000 återförsäljare som medverkar till att få ut bilarna på begagnatmarknaden trots att de egentligen är fabriksnya.
LÄS MER:

Senaste nytt